Prisveksten faller igjen – prisen på matvarer trekker ned

Fra mai i fjor til i år steg konsumprisindeksen med 3,0 prosent, men KPI har falt for femte måned på rad. Virke gleder seg over mer normal prisutvikling innen dagligvare.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Konsumprisindeksen (KPI) steg 3,0 prosent fra mai 2023 til mai 2024. Det er 0,6 prosentpoeng lavere enn tolvmånedersveksten i april, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

– Prisveksten faller for femte måned på rad. Siden desember i fjor har tolvmånedersveksten i KPI gått fra 4,8 prosent til 3,0 prosent i mai. Den siste måneden er det spesielt strømprisene som trekker prisveksten ned, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i Statistisk sentralbyrå (SSB).

Det som bidro til å trekke den samlede prisveksten ned i mai, var prisutviklingen på strøm, matvarer og biler. Strømprisene var 23,9 prosent lavere i mai i år sammenlignet med samme måneden i fjor.

Matvareprisene økte i samme periode med 1,1 prosent fra april til mai. Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i mai, viser tallene.

– Vi sammenligner nå med en tid på fjoråret da matprisene steg uvanlig raskt. Dette bidrar til at tolvmånedersveksten for matvarer faller ganske kraftig fra april til mai, sier Kristiansen.

Hovedorganisasjonen Virke er glad for at prisen på mat og drikke går ned.

– Prisutviklingen har sammenheng med at kostnadsveksten bakover i verdikjeden er i ferd med å avta etter noen svært turbulente år med energikrise og krig i Europa, sier Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Hovedorganisasjonen Virke, i en pressemelding.

På sitt høyeste nivå i fjor var årsprisveksten på mat og drikke 13,4 prosent i Norge, mens Sverige på det verste opplevde en matprisvekst på hele 22,6 prosent. Det siste året har energi- og strømprisene gradvis beveget seg nedover og stabilisert seg på et lavere nivå, mens den generelle inflasjonen også begynner å avta. Sammen med sterk priskonkurranse mellom dagligvarekjedene virker dette positivt inn på matprisveksten.

– Kampen om kundene i det norske dagligvaremarkedet er knallhard. Med sterk priskonkurranse er det utfordrende med høye kostnader knyttet til innkjøp, energi, transport og valuta. Det er derfor gledelig for samtlige at vi er på vei mot en mer normal prisutvikling, sier Whist.


Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også

Skousen har vært en del av Whiteaway Group siden 2011. Hvitevarekjeden har totalt 87 butikker i Danmark og Norge.

Ny kjededirektør i Skousen

For abonnenter