Nidar vant i sjokoladerettssaken – Freia må betale 20 millioner i erstatning

Nidar-eier Orkla har fått medhold i Oslo tingrett om at emballasjen på Freia Boble ligner for mye på Nidar-klassikeren Stratos.
Orkla ville ha et forbud mot at Freia-produsent Mondelez markedsfører og selger Freia Boble melkesjokolade med den nåværende emballasjen. De fikk medhold i retten. | Foto: Javad Parsa/NTB
Orkla ville ha et forbud mot at Freia-produsent Mondelez markedsfører og selger Freia Boble melkesjokolade med den nåværende emballasjen. De fikk medhold i retten. | Foto: Javad Parsa/NTB
NTB og Gøril Huse

Freia-eier Mondelez Norge forbys å markedsføre og selge Freia Boble-sjokolade med dagens emballasje, og må tilbakekalle sjokoladen med dagens emballasje.

I tillegg må de betale erstatning på 20 millioner kroner pluss renter, samt 12,2 millioner kroner i sakskostnader.

– Vi er glade for at retten er enig med oss i at Freia Boble ikke kan være Stratos-blå, og at Mondelez nå må endre design og finne sitt eget uttrykk. Dette er en stor seier for alle som er glad i merkevarer. Vi er også veldig glad for engasjementet og støtten vi har fått. Vi ser at mange er enige med oss, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim i Orkla Confectionery & Snacks.

Freia bekrefter overfor NTB at de vil fortsette salget inntil dommen er rettskraftig – altså at alle parter har godtatt den, eller alle ankemuligheter er oppbrukt.

Blåmandag for Freia

Stridens kjerne har vært blåfargen Freia har brukt på deres nye sjokolade, Freia Boble.

Nidar-eier Orkla mener Freia har gått for langt i å etterligne deres klassiker, Stratos. Derfor tok de saken til retten.

– Tingretten finner at den av Mondelez brukte blånyanse på emballasjen for den porøse melkesjokolade Freia Boble er brukt i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom, skriver tingrettsdommer Per Kaare Nerdrum.

Ikke tilfeldig valgt

Mondelez svarte i sitt sluttinnlegg før rettssaken startet at Orkla ikke har enerett på blåfargen.

Selskapet har argumentert med at Freia Boble ble lansert i 2000, gikk ut av produksjon i 2017, før den ble relansert i fjor. Tingretten mener imidlertid, basert på bevis fra Mondelez’ såkalte «Resymé» fra 2022, at blåfargen i den nye emballasjen overhodet ikke var tilfeldig valgt.

– Tingretten kan derfor ikke se dette annerledes, enn at Mondelez bevisst valgte en blåfarge for Freia Boble som lå svært nær Stratos’ blånyanse, nettopp i den hensikt å utnytte at omsetningskretsen allerede var lært opp til å assosiere denne fargenyansen med markedsledende Stratos’ porøse melkesjokolade.

Varsler anke

Freia er ikke enige i rettens vurderinger.

– Vi er svært overrasket over at Oslo tingrett synes å endre rettstilstanden innen varemerke- og markedsføringsrett, og ser helt bort ifra vurderingen til både Patentstyret og klagenemnda. Vi er helt uenig i rettens vurdering, og kommer naturligvis til å anke, sier kommunikasjonssjef Øyvind Olufsen i Freia til NTB.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også