Nidar vant i sjokoladerettssaken – Freia må betale 20 millioner i erstatning

Nidar-eier Orkla har fått medhold i Oslo tingrett om at emballasjen på Freia Boble ligner for mye på Nidar-klassikeren Stratos.
Orkla ville ha et forbud mot at Freia-produsent Mondelez markedsfører og selger Freia Boble melkesjokolade med den nåværende emballasjen. De fikk medhold i retten. | Foto: Javad Parsa/NTB
Orkla ville ha et forbud mot at Freia-produsent Mondelez markedsfører og selger Freia Boble melkesjokolade med den nåværende emballasjen. De fikk medhold i retten. | Foto: Javad Parsa/NTB
NTB og Gøril Huse

Freia-eier Mondelez Norge forbys å markedsføre og selge Freia Boble-sjokolade med dagens emballasje, og må tilbakekalle sjokoladen med dagens emballasje.

I tillegg må de betale erstatning på 20 millioner kroner pluss renter, samt 12,2 millioner kroner i sakskostnader.

– Vi er glade for at retten er enig med oss i at Freia Boble ikke kan være Stratos-blå, og at Mondelez nå må endre design og finne sitt eget uttrykk. Dette er en stor seier for alle som er glad i merkevarer. Vi er også veldig glad for engasjementet og støtten vi har fått. Vi ser at mange er enige med oss, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim i Orkla Confectionery & Snacks.

Freia bekrefter overfor NTB at de vil fortsette salget inntil dommen er rettskraftig – altså at alle parter har godtatt den, eller alle ankemuligheter er oppbrukt.

Blåmandag for Freia

Stridens kjerne har vært blåfargen Freia har brukt på deres nye sjokolade, Freia Boble.

Nidar-eier Orkla mener Freia har gått for langt i å etterligne deres klassiker, Stratos. Derfor tok de saken til retten.

– Tingretten finner at den av Mondelez brukte blånyanse på emballasjen for den porøse melkesjokolade Freia Boble er brukt i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom, skriver tingrettsdommer Per Kaare Nerdrum.

Ikke tilfeldig valgt

Mondelez svarte i sitt sluttinnlegg før rettssaken startet at Orkla ikke har enerett på blåfargen.

Selskapet har argumentert med at Freia Boble ble lansert i 2000, gikk ut av produksjon i 2017, før den ble relansert i fjor. Tingretten mener imidlertid, basert på bevis fra Mondelez’ såkalte «Resymé» fra 2022, at blåfargen i den nye emballasjen overhodet ikke var tilfeldig valgt.

– Tingretten kan derfor ikke se dette annerledes, enn at Mondelez bevisst valgte en blåfarge for Freia Boble som lå svært nær Stratos’ blånyanse, nettopp i den hensikt å utnytte at omsetningskretsen allerede var lært opp til å assosiere denne fargenyansen med markedsledende Stratos’ porøse melkesjokolade.

Varsler anke

Freia er ikke enige i rettens vurderinger.

– Vi er svært overrasket over at Oslo tingrett synes å endre rettstilstanden innen varemerke- og markedsføringsrett, og ser helt bort ifra vurderingen til både Patentstyret og klagenemnda. Vi er helt uenig i rettens vurdering, og kommer naturligvis til å anke, sier kommunikasjonssjef Øyvind Olufsen i Freia til NTB.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også

Skousen har vært en del av Whiteaway Group siden 2011. Hvitevarekjeden har totalt 87 butikker i Danmark og Norge.

Ny kjededirektør i Skousen

For abonnenter