Mester Grønn hylles for sitt bærekraftsarbeid

Blomsterkjeden har vunnet to priser for hvordan de blant annet jobber for å redusere utslipp av klimagasser.
STOLT: Erling Ølstad, administrerende direktør i Mester Grønn, er stolt over det arbeidet blomsterkjeden gjør for bærekraft. | Foto: Mester Grønn
STOLT: Erling Ølstad, administrerende direktør i Mester Grønn, er stolt over det arbeidet blomsterkjeden gjør for bærekraft. | Foto: Mester Grønn

Mester Grønn har vunnet to priser innen bærekraft; Norsk bærekraftbarometer for blomsterbransjen gjennom Norsk kundebarometer og Sustainable Brand Index for 2024. Begge kåringene er basert på intervjuer og spørrerunder mot kunder.

– Dette er en fantastisk anerkjennelse fra kundene og to seiere vi er veldig stolt av, sier Erling Ølstad, administrerende direktør i Mester Grønn i en pressemelding.

Han viser til at kjeden blir lagt merke til for den jobben kjeden gjør hver dag for å finne gode bærekraftige løsninger.

Mester Grønn bidrar blant annet på innovasjonssiden i bransjen, og har vært med å utvikle et pappbrett som erstatning for plastbrett. Utviklingen har skjedd sammen med StoraEnso i Sverge. Ifølge Ølstad bidrar pappbrettet til 70 prosent lavere utslipp av CO2 enn dagens løsninger. Brettet er lansert for hele Europa.

– Mester Grønn har også i mange år hatt størst utvalg av Fairtrade-produkter i Norge og har gjennom dette arbeidet bidratt til helse, skolebygg, bibliotek, vannledninger og ikke minst utdanning i utviklingsland som for eksempel Kenya, sier Ølstad.

Mester Grønn har som mål å sette et så lite fotavtrykk i naturen som mulig, og jobber hver dag med å finne bærekraftige løsninger.

I 2023 har blomsterkjeden kuttet store mengder plast ved å utvikle et plastfritt plantebrett laget av trefiber. De benytter seg også av plantebaserte og komposterbare potter på flere produkter. Cellofan, som blir brukt til å pynte opp buketter, blir nå erstattet med gavepapir i resirkulert kraftpapir. Dessuten bruker Mester Grønn underlag i sorgbinderi i naturmaterialer som kan brytes ned. De viser også til at de har fjernet glitter og dekorsnø med mikroplast fra sine produkter. Dessuten har de innført gjenbruksseil og dermed redusert forbruket av svøpeplast med 30 tonn per år.

Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også

Skousen har vært en del av Whiteaway Group siden 2011. Hvitevarekjeden har totalt 87 butikker i Danmark og Norge.

Ny kjededirektør i Skousen

For abonnenter