Schibsted Marketplaces vil kutte 250 stillinger – kan også treffe Finn.no og Helthjem

Schibsted ASA vil skape mer effektiv driftsmodell og kutte kostnader. 250 stillinger skal kuttes i de nordiske landene.
KUTT: Konsernsjef Christian Printzell Halvorsen i Schibsted varsler nedbemanning på 250 stillinger i Norden som ledd i å rendyrke Schibsted Marketplace som et markedsplass-selskap. | Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
KUTT: Konsernsjef Christian Printzell Halvorsen i Schibsted varsler nedbemanning på 250 stillinger i Norden som ledd i å rendyrke Schibsted Marketplace som et markedsplass-selskap. | Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Schibsted varsler at det skal kutte rundt 250 stillinger i Norge, Sverige, Danmark og Finland, går det fram i en børsmelding tirsdag.

Nedbemanningen er det første skrittet i et større kostnads- og effektiviseringsprogram. Prosessen skal etter planen være ferdig i september i år.

Konsernsjef Christian Printzell Halvorsen understreker at dette ikke er et enkeltstående grep, men starten på en løpende prosess med vekt på kontinuerlig forbedring og kostnadsorientering, skriver de i børsmeldingen. De sier ikke noe om hvilke deler av virksomheten som blir berørt.

Blant selskapene under Schibsted Markedplaces inngår blant annet brukthandelsplassen Finn.no og logistikkselskapet Helthjem.

Hensikten er å spisse Schibsted Marketplace til å bli et enda tydeligere markedsplass-selskap, ifølge konsernet.

I forrige uke sluttførte Schibsted arbeidet med å skille ut medievirksomheten i det nye selskapet Schibsted Media, heleid av Tinius-stiftelsen.

Schibsted Marketplace skal konsentrere sin virksomhet rundt mobilitet, eiendom, arbeidsplasser og bruktsalg, som er en del av strategien for nye Schibsted.

– Etter å ha fullført salget av Schibsted Media, er vi nå i en posisjon til å begynne å ta avgjørende tiltak for å forbedre vår lønnsomhet som et mer fokusert selskap og tilpasse oss det makroøkonomiske miljøet. De kunngjorte tiltakene vil forenkle vår organisasjon og ledelsesstruktur, og fjerne gamle kostnadsstrukturer, sier Halvorsen i børsmeldingen.

Han legger til at ved å finne nye og effektive måter å arbeide på, har selskapet en enorm mulighet til å utnytte våre sterke posisjoner og produkttilbud, noe som vil posisjonere oss for videre vekst og verdiskaping.

Schibsted vil de neste månedene ferdigsstille sin strategi for fremtiden og ny organisasjon, samt finansielle rammeverk, varsler de, som trolig blir kjent i fjerde kvartal.

Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også