NorgesGruppen får lavere innkjøpspriser enn Coop og Rema 1000

Konkurransetilsynets kartlegging for 2023 viser at forskjellene i dagligvarekjedenes innkjøpspriser er ytterligere redusert.
LAVERE: NorgesGruppen får lavere innkjøpspriser enn Coop og Rema 1000. | Foto: Lise Åserud/NTB
LAVERE: NorgesGruppen får lavere innkjøpspriser enn Coop og Rema 1000. | Foto: Lise Åserud/NTB

Siden 2017 har Konkurransetilsynet kartlagt forskjeller i innkjøpsprisene til NorgesGruppen, Coop og Rema 1000 fra et utvalg leverandører. I likhet med tidligere undersøkelser, viser årets kartlegging at NorgesGruppen får lavere innkjøpspriser enn de to andre kjedene, opplyser Konkurransetilsynet i en pressemelding.

Forskjellene fortsetter å minke, og samlet sett er forskjellene i innkjøpsprisene betydelig redusert siden 2017, heter det.

– Forskjellene i innkjøpspriser kan blant annet forklares med ulikheter i kjedenes samarbeid med leverandørene, og våre undersøkelser tyder på at kjedene selv kan gjøre tiltak for å få lavere innkjøpspriser. Dette har vært relevant for tilsynets klare anbefaling om å ikke innføre en forskrift som regulerer innkjøpsprisene, sier avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet, Beate Berrefjord.

Motytelser

Innkjøpsprisene er et resultat av forhandlinger mellom leverandør og dagligvarekjede, der kjedene gir ulike motytelser i bytte mot lavere pris. Slike motytelser kan være logistikktjenester, varepåfylling, markedsføring og kampanjer i butikkene. Motytelser og kampanjeaktiviteter fra Rema 1000 og Coops side, er også en årsak til nedgangen fra 2022 til 2023, ifølge tilsynet. Det er det samme de fant i 2022 da de undersøkte forskjellene fra 2021 til 2022.

– Holdes rabattene som i størst grad er betaling for tjenester og kampanjer utenfor beregningene, er forskjellene betydelig lavere, sier prosjektleder Gabriel Støyva. 

Hemmelig

Videre skriver Konkurransetilsynet at de ikke offentliggjør opplysninger om størrelsen på innkjøpsprisforskjellene, fordi disse opplysningene, sammenholdt med tidligere kartlegginger og andre kilder, kan avsløre forretningssensitiv informasjon.

Priser i butikk følger av kjedenes innkjøpspriser, kostnader, kampanjer og margin. Innkjøpspriser er dermed et sentralt konkurranselement, noe som oppnås i forhandlinger mellom kjedene og leverandørene. Konkurransetilsynet skriver at de ikke vil gå ut med forskjellen i innkjøpsprisene, fordi det også kan ha uheldig påvirkning på forhandlingene og øke risikoen for at leverandører er tilbakeholdne med å gi rabatter. 

Konkurransetilsynet varsler også at de kommer til å fortsette med undersøkelsene av forskjeller i innkjøpspriser.

«Kartleggingene av forskjeller i innkjøpspriser er en viktig del av Konkurransetilsynets arbeid med konkurransen i dagligvaremarkedet», skriver Konkurransetilsynet.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også