NorgesGruppen tar grep om egne merkevarer for å minske klimaavtrykket

Dagligvareaktøren optimaliserer emballasjen som en del av strategien for å få klimaeffekt.
Foto: Trond Reidar Teigen / NTB
Foto: Trond Reidar Teigen / NTB

«Samme innhold, bedre emballasje» er NorgesGruppens budskap i en LinkedIn-post, hvor de lister opp hvilke emballasjeforbedringer de har gjort for å optimalisere emballasjen på egne merkevarer. 

Emballasjen til First Price kjøttdeig og karbonadedeig bruker nå mindre plass, tar mindre plass og reduserer antall lastebillass, med bakgrunn at de fjerner luft.

– Det betyr tjue tonn mindre plast i året, som tilsvarer omtrent 100 færre lastebiler på veien og 80 tonn mindre bølgepapp, skriver de i meldingen. 

De legger også vekt på å bruke resirkulert plast i sin emballasje. 

Fra plast til fiber

Dagligvarekjeden har også byttet fra plast til fiber i beholder for for eksempel Jacobs Utvalgte vaniljeis, og slik kuttet 1,7 tonn med plast i året. 

Sammenlignet med andre materialer er hermetikk miljømessig belastende. Derfor har NorgesGruppen som mål å erstatte all hermetikk med miljøvennlig kartong, der det er mulig, på egne merkevarer, skriver de selv.

– Kartong er laget av trevirke, enkelt å kildesortere og effektivt å transportere, og gjør det til et godt alternativ med lav miljøpåvirkning. 

Rundt blir firkantet

Flere av NorgesGruppens egen merkevarer som tidligere hadde rund emballasje, har nå blitt utstyrt med firkantet emballasje. Det betyr mer effektiv pakking, mindre luft i pakken og mer plass til transport, opplyser de. 

Et annet grep er å benytte tynnere eller lettere materialer i emballasjen. 

– Nå kommer 1,5 liters Boble-drikk i nye, slankere flasker. Ved å redusere plasten med nærmere 20 prosent, utgjør det rundt 45 tonn mindre plast i året. Som bonus er blåfargen fjernet, som er positivt for resirkulering. 

Saken ble først publisert av vår søsteravis MatvareWatch.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også