Stans i skipstrafikken får følger for varetransporten
Houthi-opprørerne i Jemen har tatt på seg ansvaret for aksjonene, og setter dem i sammenheng med Israels krigføring mot Hamas på Gazastripen.
Sjøveien gjennom Rødehavet regnes som svært viktig for verdenshandelen siden en stor del av trafikken mellom Europa og Asia passerer her.
Fredag varslet storrederiene Mærsk og Hapag-Lloyd at de stanset trafikken. Etterpå kom tilsvarende meldinger fra MSC, som opplyser at deres fartøyer ikke vil reise gjennom Suezkanalen, verken på vei østover eller vestover. MSC er verdens største innen konteinerfrakt. Også franske CMA CGM, som er tredje størst, varsler stans i trafikken gjennom Rødehavet.
Norges Rederiforbund er blant dem som har påpekt at det er svært tidkrevende å seile utenom Rødehavet og Suezkanalen. Det vil medføre store forsinkelser og forstyrrelser i verdens varehandel, ifølge forbundets direktør Harald Solberg.
– Vi mener derfor at det er avgjørende at myndighetene både i regionen og i verden for øvrig engasjerer seg for å sikre fri ferdsel til sjøs, og at det settes inn tiltak som reduserer risikoen for sivile skip i området, skriver han i en epost til NTB.
Forbundet har bedt om et snarlig møte med UD for å drøfte situasjonen og aktuelle tiltak.