Stans i skipstrafikken får følger for varetransporten

De største fraktrederiene har stanset skipstrafikken i Rødehavet. Årsaken er gjentatte angrep mot deres fraktskip.
STANS: Frakteskipene fra rederiet Maersk og andre store fraktrederier frakter normalt varer på tvers av Rødehavet, men har nå stanset all sin transport den veien. | Foto: Björn Larsson Rosvall / NTB
STANS: Frakteskipene fra rederiet Maersk og andre store fraktrederier frakter normalt varer på tvers av Rødehavet, men har nå stanset all sin transport den veien. | Foto: Björn Larsson Rosvall / NTB
NTB

Houthi-opprørerne i Jemen har tatt på seg ansvaret for aksjonene, og setter dem i sammenheng med Israels krigføring mot Hamas på Gazastripen.

Sjøveien gjennom Rødehavet regnes som svært viktig for verdenshandelen siden en stor del av trafikken mellom Europa og Asia passerer her. 

Fredag varslet storrederiene Mærsk og Hapag-Lloyd at de stanset trafikken. Etterpå kom tilsvarende meldinger fra MSC, som opplyser at deres fartøyer ikke vil reise gjennom Suezkanalen, verken på vei østover eller vestover. MSC er verdens største innen konteinerfrakt. Også franske CMA CGM, som er tredje størst, varsler stans i trafikken gjennom Rødehavet.

Norges Rederiforbund er blant dem som har påpekt at det er svært tidkrevende å seile utenom Rødehavet og Suezkanalen. Det vil medføre store forsinkelser og forstyrrelser i verdens varehandel, ifølge forbundets direktør Harald Solberg.

– Vi mener derfor at det er avgjørende at myndighetene både i regionen og i verden for øvrig engasjerer seg for å sikre fri ferdsel til sjøs, og at det settes inn tiltak som reduserer risikoen for sivile skip i området, skriver han i en epost til NTB.

Forbundet har bedt om et snarlig møte med UD for å drøfte situasjonen og aktuelle tiltak.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Photo: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også