To handelsaktører mottok She’s Next-stipendet
I løpet av høsten har kvinnelige gründere og eiere av små bedrifter kunnet søke på stipendprogrammet ‘’Visa She’s Next’’. Initiativet har som mål å støtte kvinnelige gründere med å utvikle bedriftene sine, øke synligheten og forbedre tilgangen til ekstern finansiering.
Angelita Helen Eriksen og Tamara Singer fra Lofoten Seaweed, samt Pernille Volent fra Oslo Mikrospinneri er begge vinnere, i tillegg til techgründer Cathrine Movold i Whee!.
Bærekraftig sjømat
I år mottar totalt dermed tre kvinneeide gründerbedrifter fra Norge stipendet på 10.000 euro. I tillegg får de tilbud om personlig businesscoaching gjennom Feminvest i et år. Feminvest er en nordisk organisasjon som jobber for å støtte kvinnelige gründere til å nå sitt fulle potensiale.
– Å motta She’s next stipendet er et viktig bidrag i utviklingen av oss om eiere og av Lofoten Seaweeds produkt portefølje og å jobbe med kunnskapsformidling om bærekraftig mat fra havet, sier Angelita Helen Eriksen.
Lofoten Seaweed ble etablert i 2017. Selskapet holder til i en rorbu i Lofoten, og har spesialisert seg på håndplukking, tørking og oppbevaring av sjøgress, tang og tare.
– Det er også en viktig verdi i form av en annerkjennelse av jobben vi har gjort med å bygge opp et marked for tang og tare og som kvinnebedrift i havnæringen, sier Eriksen.
Lokalprodusert ull
Oslo Mikrospinneri, grunnlagt av Pernille Volent, er et lokalt garnspinneri som produserer bærekraftig høykvalitetsgarn fra lokalprodusert ull. Garnfabrikken til Oslo Mikrospinneri ligger i låven på Grini Gård.
– Jeg er utrolig takknemlig for å få et slikt stipend som dette. Jeg føler meg ydmyk og beæret at over at mitt arbeid blir anerkjent og sett. Det er blitt lagt ned mange tusenvis av timer og penger i gründervirksomheten og dette er en ekstra stor motivasjon videre. Som kvinne er det ekstra vanskelig å bli hørt og sett i virksomhetssammenheng, og dette er en god drahjelp, sier Volent.
For å søke om tilskuddet var det et krav at selskapet er registrert i Norge, har vært aktivt i minst ett år, har fysisk eller digital tilstedeværelse i Norge og kvinnelig eierskap på minst 51 prosent.