Prisveksten dempet seg til 4,7 prosent – klær, sko og møbler trakk prisveksten ned

Konsumprisindeksen (KPI) steg 4,7 prosent fra januar 2023 til januar 2024. Klær, sko og møbler trakk prisveksten ned, mens matvarer steg med 1,6 prosent.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB

Denne veksten er litt lavere enn tolvmånedersveksten som ble målt måneden før.

Varer som trakk prisveksten opp fra desember til januar var blant annet matvarer.

– Det var en del matvarer som steg i pris etter å ha vært på tilbud under julekampanjene i desember. I tillegg målte vi et betydelig hopp i prisene på både fryst og fersk fisk, sier seksjonsleder Espen Kristiansen i Statistisk sentralbyrå.

Prisene på matvarer steg med 1,6 prosent fra desember til januar, og er nå 8,8 prosent høyere enn for ett år siden.

Klær, sko og møbler er blant varene som trakk prisveksten ned.

– Det er vanlig at prisene på klær og møbler faller i januar da det ofte er høy tilbudsaktivitet for disse varegruppene denne måneden, sier Kristiansen.

Mer stabil prisutvikling

– Januar er en måned der prisene pleier å stige fordi juletilbudene som preger desember er forbi, og hverdagen igjen gjør seg gjeldende. At tolvmånedersveksten er noe lavere enn vi så på samme tid i fjor er positivt for forbrukerne, sier Bendik Solum Whist, direktør i Virke dagligvare, i en pressemelding.

Virke skriver også at konsumprisindeksen nå viser at prisveksten har vært avtagende i flere varekategorier.

– Kaffe og te, kjøtt, olje og brød er blant varekategoriene der vi ser at årsprisveksten er lavere nå enn på samme tid i fjor. En mer stabil prisutvikling er positiv både for forbrukerne og dagligvarekjedene, fortsetter Whist.

Prisveksten fortsatt høy i enkelte varekategorier, understreker Virke.

– Vi har lenge sett at spesielt frukt og grønt drar opp den generelle prisveksten, noe som fortsatt er tilfellet. Dette henger sammen med økte priser i verdikjeden, samt svak kronekurs, sier Whist.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også