Finn.no mest bærekraftige merkevare for tredje år på rad – flere bransjevinnere fra handelen
Det kommer frem i en pressemelding sendt ut av Sustainable Brand Index.
Undersøkelsen er basert på 13.000 intervjuer med norske forbrukere. Av undersøkelsen kommer det frem at Finn.no oppfattes som den mest bærekraftige av 282 merkevarer i 25 forskjellige bransjer.
– Finn.no har vært en leder innen resirkulering og bærekraft, og forbrukerne setter pris på deres innsats, sier administrerende direktør Erik Elvingsson Hedén i SB Insight, selskapet som står bak Sustainable Brand Index.
Selskapet skriver at Finn.no har nådd topplassen for det tredje året på rad ved å popularisere og fremheve viktigheten av gjenbruk.
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkestudie om bærekraft og har som mål å belyse bærekraftstrender og forbedringsområder for merkevarer. Undersøkelsen er basert på forbrukernes oppfatning av hvordan merkevarer oppfattes å prestere innen bærekraft i 25 bransjer.
Blant bransjevinnerne finner man flere selskaper som tidligere har blitt omtalt i HandelsWatch. Disse er blant annet Vinmonopolet som vinner i kategorien «Grocery Stores», Coop som vinner i kategorien «Consumer Goods Corporations», og IKEA som vinner i kategorien «Furniture & Decoration».
Stormberg, Mestergrønn, The Body Shop, Elkjøp, Intersport og Circle K er også blant bransjevinnerne.