NHO-direktøren: – Krise for miljøet, og noe vi har vært bekymret for lenge
I en pressemelding melder NHO Service og Handel at rett under 15 prosent av nordmenns samlede varekjøp går til nettbutikker, og 30 prosent av alle norske nettkjøp går til utenlandske aktører.
– Når du trykker på kjøpsknappen, pakkes varen på lageret i Kina og sendes direkte til deg via fly. Dette setter et større klimafotavtrykk enn når flere varer sendes samtidig i kontainer og via havveien. Når ferske tall fra det tyske tidsskriftet WirtschaftsWoche viser at 100 fraktfly forlater Kina daglig på vegne av Shein og Temu, er det derfor grunn til bekymring, sier Linda Vist, direktør for Handel i NHO Service og Handel.
Sunne rammer
Vist sier at de ønsker global handel velkommen i Norge, men med sunne rammer.
– I Hurdalsplattformen konstaterte regjeringen at de skal føre en rettferdig klimapolitikk som kutter utslipp og skaper jobber. Her kan det motsatte skje. Vi savner at politikerne våre gjør en større innsats for å opplyse forbrukerne. Hurdalsplattformen sier også at regjeringen skal støtte norske nettaktører i konkurranse med internasjonale giganter. Dette er vi gjerne med på å gi innspill til så snart regjeringen tar ballen, sier Vist.
Kopivarer
Nora Wennberg Gløersen er forbrukerjurist i Forbrukerrådet, som ber forbrukere være klar over risikoen de tar ved kjøp fra utenomeuropeiske markedsplasser.
– Du kan for eksempel bestille byggeklosser som ser ut som Lego, eller en hårføner som ligner på den fra Dyson, men det du får er kopivarer av en helt annen standard, sier Gløersen, som også sier at du kan få varer som inneholder helse- og miljøskadelige stoffer.