Vipps best i ny omdømmemåling

Vipps, Finn.no og Vinmonopolet er de tre beste selskapene målt på omdømme, viser en ny måling.
MÅLING: Omdømmescoringen Traction Norge AS viser klart hvilke selskaper som troner øverst på omdømmelista, og det er Vipps. | Foto: Apeland
MÅLING: Omdømmescoringen Traction Norge AS viser klart hvilke selskaper som troner øverst på omdømmelista, og det er Vipps. | Foto: Apeland

Vipps får aller flest poeng, 92 av 100 poeng, mens Finn.no får 85 og Vinmonopolet 84 poeng. Omdømmemålingen, som kalles Traction, er gjort av Norstat på oppdrag for kommunikasjonsbyrået Apeland, og ble gjort kjent onsdag. Målingen er tatt opp mellom 1. mars i fjor og 28. februar i år. 

Vipps er på toppen av årets liste, med en omdømmescore på 92, på en skala fra 0 til 100. Det er den høyeste omdømmescoren som noe selskap har fått i den årlige målingen.

– Scoren viser at folk stoler på, liker og er imponert over Vipps. Finn.no, Vinmonopolet, Tine, og Vipps er de fire selskapene som har svært godt omdømme i befolkningen nå, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i en pressemelding.

Ole Christian Apeland, administrerende direktør i Apeland, karakteriserer de ulike omdømmescorene som norske selskaper har fått i Apelands nye måling. | Foto: Katrine Lunke / Apeland
Ole Christian Apeland, administrerende direktør i Apeland, karakteriserer de ulike omdømmescorene som norske selskaper har fått i Apelands nye måling. | Foto: Katrine Lunke / Apeland

Spenn for dagligvare

Av aktører knyttet til dagligvare, ligger Tine høyest med 80 poeng, fulgt av Obs! med 78. Q-meieriene har 75 poeng. Leverandørene av meieriprodukter troner dermed høyere enn dagligvarekjedene på omdømme, ifølge målingen.

– Dagligvarebransjen er godt representert på årets måling, som viser fall for mange av kjedene, og det er et spenn i omdømmet til de mest kjente leverandørene, sier Apeland.

Obs får 78 poeng, som betyr godt omdømme, mens NorgesGruppen får en score på 52 poeng og Bunnpris 56. Begge ligger dermed lavt i kategorien middels godt omdømme.

– De to dagligvareselskapene som gjør det bedre i år enn i fjor, er Rema, som går opp ett poeng, og Spar, som får en score på 66 og dermed har godt omdømme for første gang, sier Apeland.

Omdømmescoren til Meny går ned med fire poeng i årets måling, til 74 poeng. Dermed blir de passert av Kiwi, som på årets måling får en score på 75. Begge ligger i kategorien godt omdømme. Orkla blir vurdert å ha et middels godt omdømme, med en score på 63.

Møbler og kramhandel

Ikea er den eneste av møbel- og interiøraktørene som er nevnt i kåringen, og har 7. mest omdømmepoeng. 

Folk mener også at Chlas Ohlson ligger godt an, og har gitt selskapet 77 poeng i score. Komplett.no får også 75 poeng, og ligger dermed langt foran Elkjøp, som har 66 poeng og Power med 64.

H&M er eneste klesaktøren på lista, og de får 56 poeng, som regnes som middels godt omdømme.

Nominert av folk

De 50 selskapene som vurderes i Traction Norge-målingen, er nominert av befolkningen. Listen som presenteres viser omdømmescoren, som er utledet av den emosjonelle vurderingen av selskapet. 

Virksomhetene er deretter målt på flere dimensjoner, som kvalitet, ledelse, etikk, klima, innovasjon og verdi for pengene, ifølge Apeland. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også