Det nye teknologirådet skal ifølge en pressemelding jobbe for at norske politikere legger til rette for utvikling – og for å skape nye, norske eksportsuksesser.
– Retailtech er ikke bare viktig for konkurransedyktigheten til norsk handel i sin helhet – det er også en bransje med et stort potensial for suksess i utlandet, sier Sigri Sevaldsen, bransjedirektør Teknologi i Virke.
For å løfte teknologiaktørene i norsk handelssektor, etablerer Virke Vekst et eget råd bestående av ulike representanter fra bransjen.
Teknologirådet skal spille en sentral rolle i utviklingen av Virkes satsing på teknologi – i tillegg til å gi påvirke politiske saker og bidra til å utforme møteplasser som kan styrke kompetansen i bransjen.
– Det eksisterer et stort datagrunnlag og potensial i næringen, som i enda større grad kan utnyttes for å skape konkurransefortrinn, sier rådsmedlem Snorre Myhre, CEO i Plaace.
Innenfor proptech og eiendomssektoren har man ifølge Virke lykkes godt med å skape lignende samarbeid og møteplasser. Det har bidratt til flere store suksesser og gigantsalg de sisteårene, eksempelvis med Spacemaker AI, forklarer han.
– Målet er å få til det samme innen retail. Det kan bety mye for norsk næringsliv somhelhet, mener Myhre.
– Enorme muligheter for norske selskaper
Medlemmene i Virke Veksts teknologiråd sitter i to år av gangen, og består av ledere i både små og store teknologiselskaper. Fellesnevneren er at alle jobber med løsninger for handelsnæringen.
– Samarbeid er viktig for å kunne skape norske alternativer til de store utenlandske selskapene – samtidig finnes det enorme muligheter for mange norske selskaper. Norge og Norden ligger langt fremme innen digitalisering, og vi besitter mye verdifull kompetanse, sier Kristian Klavenes, CMO i Aera.
Gisle Elvebakken, Managing Director i Strongpoint, mener blant annet modenhet rundt cybersikkerhet og compliance kan være en hindring, særlig for mindre aktører.
– Det å dele erfaring kan gjøre veien frem kortere. I vår bransje vet vi at det er utenlandsk interesse for norske produkter, sier Elvebakken.
Virke Vekst jobber for tiden med en rapport for å kartlegge potensialet innen retailtech.
– Vårt mål er å øke kjennskapen til retailtech i Norge, bli kjent med aktørbildet, samle næringen for læring, kompetanse og nettverk – og å skape gode møteplasser, sier Sevaldsen i Virke
– Med Hovedorganisasjonen Virke sitt utgangspunkt – med 17 000 medlemmer innenhandel – er det spennende å jobbe med å samle aktørene som leverer teknologi og tjenester til denne næringen.
Virke Veksts teknologiråd består av:
- Endre Dingsør – CEO, Forte Digital
- Kristian Klavenes – CMO & Founder, Aera
- Øyvind Stige – CEO, Seebrite
- Geir Ledsten – CEO, Vexta
- Gisle Elvebakken – Managing Director, Strongpoint
- Dennis Hedö – CEO, Onitio Solutions (ikke tilstede da bildet ble tatt)
- Anjali Bhatnagar – CEO & Founder, Tørn
- Snorre J Myhre – CEO & Founder, Plaace
- Nora Rieber-Mohn – CEO, Zoopit
- Anneli Brodin – Partner, RetailX
- Petter Balstad -– CEO & Founder - Ominum