Etterlyser klimavennlige nettbutikker

Netthandlerne må tilby mer klimavennlige nettbutikker om de skal treffe ønskene til forbrukerne, ifølge en ny rapport.
RÅD: Ardalan Fadai i Nets kommer med flere råd for at nettbutikker kan gjøre nettbutikkene sine mer klimavennlig. | Foto: Nets
RÅD: Ardalan Fadai i Nets kommer med flere råd for at nettbutikker kan gjøre nettbutikkene sine mer klimavennlig. | Foto: Nets

Fire av ti nordmenn synes det er viktig at nettbutikken man handler fra bryr seg om miljøeffekten av virksomheten, viser betalingsleverandøren Nets nye E-handelrapport for 2023. Samtidig svarer 37 prosent i undersøkelsen at de ville valgt et klimasmart alternativ.

Rapporten er basert på en undersøkelse blant 3.600 spurte nordmenn, gjennomført av Sifo/Kantar for Nets.

Rapporten sier også at halvparten av kvinnene mener at miljøpåvirkningen er viktig. 39 prosent av kvinnene velger et miljøvennlig alternativ når de kan, viser undersøkelsen.

– Det er en lang vei å gå for å redusere klimaavtrykket for norsk netthandel, spesielt når det gjelder emballasje, pakking og leveranser. Det er mye luft og plast som transporteres, og det er kun en femtedel av forbrukerne som får muligheten til å velge miljøvennlige alternativer som for eksempel fossilfri transport. Både kvinner og yngre nordmenn skiller seg ut som forbilder, sier Ardalan Fadai, e-handelsansvarlig hos Nets, som er en del av Nexi. 

De kommer med flere tips til mer miljøvennlig netthandel. Nettbutikker bør tilby fossilfritt fraktalternativ og kanskje gjøre det til standard. De kan også tilby forbrukerne leveringsalternativer som ikke alltid er raskest mulig. Kunden må kunne styre levering med hensyn til tid og sted, ifølge Nets.

De mener også at nettbutikkene har mye å hente på å optimalisere emballasje og pakkestørrelsen, som igjen vil være positiv for den som transporterer varen. 

Nets anbefaler også digitale showroom for å vise fram varene, som kan være med å bidra til å minske antall returer. Det kan også digitale måleløsninger bidra med, for å reduserer retur av klær som ikke passer.

Også unge er opptatt av måten de handler. 45 prosent svarer at klimaeffekten er viktig, mens 41 prosent vil velge et klimasmart alternativ for nettbutikk. Enda større er gruppen eldre som mener det samme. 48 prosent mellom 65 og 79 år vil gjerne handle fra en klimavennlig nettbutikk, ifølge rapporten.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også