Svekket resultat for Posten Bring – 140 millioner kroner i forskjell i resultat sammenlignet med første kvartal i fjor
Økt omsetning var ikke nok til å skape pluss på bunnlinja. Posten Bring endte med et justert driftsresultat på – 12 millioner kroner i årets første tre måneder, ifølge Posten Bring, som onsdag offentliggjorde sitt resultat for første kvartal. I første kvartal i 2023 endte resultatet på 119 millioner kroner, som er en forskjell på 140 millioner kroner fra første kvartal i år.
EBIT i samme periode viser en enda mer krevende tendens. EBIT i første kvartal endte på – 21 millioner kroner, mot 107 millioner kroner i fjor.
I samme periode i 2024 hadde leverandøren en tosifret millionøkning i omsetning, med 5.971 millioner kroner, opp 44 millioner fra tilsvarende periode året før, da omsetningen utgjorde 5.927 millioner kroner.
Krevende værforhold
– Det er gledelig at vi fortsatt håndterer voksende pakkevolum fra netthandelen, men i perioden har det også vært krevende vær- og kjøreforhold som har påført oss ekstra høye kostnader, sier sier Tone Wille, konsernsjef i Posten Bring i en pressemelding.
Dette, sammen med at årets påske kom i første kvartal og ga færre virkedager sammenlignet med fjoråret, forklarer noe av resultatet.
Wille sier også at Posten Bring har gjort tiltak for å bedre forholdene.
– Vi har iverksatt et lønnsomhetsprogram som skal styrke vår konkurransekraft og gi rom til å investere for lønnsom vekst fremover, sier hun.
Netthandel vokser, færre brev
Posten Bring har i samme periode opplevd en vekst i pakker fra netthandelen på 7,8 prosent, som 12 måneders trend.
Logistikkvirksomheten oppnådde en omsetning på 4.728 millioner kroner i første kvartal, en økning på 23 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Justert driftsresultat ble 35 millioner kroner, en reduksjon på 101 millioner kroner i forhold til første kvartal i 2023.
Posten Bring opplyser at resultatutviklingen var preget av både et krevende marked, samt utfordrende værforhold i januar og februar som blant annet medførte en høy andel overtidsbruk, sammen med påsken.
Selve postvirksomheten opplevde en økning i første kvartal med 82 millioner kroner sammenlignet med første kvartal, men fortsatt sender folk mindre og mindre adressert post.
Volumene til adressert post fortsatte å falle, med en nedgang på 16,6 prosent for første kvartal 2024 målt mot samme periode i fjor. Samtidig var det var vekst for Norgespakken, pakker mellom privatpersoner.
Justert driftsresultat for postvirksomheten ble 13 millioner kroner i årets første kvartal, en økning på 12 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Den positive resultatutviklingen var blant annet drevet av god kostnadsutvikling for adressert post, samt forbedret resultat fra pakker levert i postkassen, skriver Posten Bring i sin pressemelding.
I første versjon av saken sto det at Posten Bring hadde tapt 119 millioner kroner fra i år til i fjor. Det er ikke riktig. Differansen er på 140 millioner kroner. Rettelsen er utført klokken 10.40 onsdag.