Egen nettbutikk effektivt for å øke inntektene i handelen
Funnene er basert på fintech-plattformen Adyens årlige undersøkelse, Retailbarometern 2024. Rundt 500 norske detaljhandelsbedrifter har bidratt med sine erfaringer.
Undersøkelsen viser at 41 prosent av de spurte detaljhandelsbedriftene har sett en betydelig inntektsvekst etter å ha åpnet en nettbutikk. 36 prosent har opplevd vekst gjennom salg i egen app og ved aktivt bruk av sosiale medier.
Den nest mest effektive metoden er dermed å tilby salg gjennom egen app samt være aktiv på sosiale medier.
– En nettbutikk gir tilgang til et bredere marked og gjør det mulig for kunder å handle når som helst, noe som kan øke salget betydelig, sier administrerende direktør Tobias Lindh i Adyen Nordics & Baltics.
En klar trend
I en pressemelding skriver Adyen at detaljhandelsbransjen står overfor betydelige utfordringer i dagens marked. Økt konkurranse fra både lokale og internasjonale aktører, endrede forbruksvaner, og den stadig økende viktigheten av digital tilstedeværelse, presser bedrifter til å tilpasse seg raskt.
Den teknologiske utviklingen har transformert måten forbrukere handler på, med en klar trend mot økt netthandel. For norske detaljhandelsbedrifter betyr dette at en sterk digital strategi er avgjørende for å overleve og trives i et konkurransepreget landskap, mener Adyen.
I følge Lindh og selskapet gjør en sterk digital strategi bedriftene mer robuste og mindre sårbare for uforutsette hendelser:
– Digitale løsninger som automatisert lagerstyring, elektroniske betalingssystemer, direkte og relevant kommunikasjon med kundene basert på kundeinnsikt, og effektiv logistikk kan redusere driftskostnader og forbedre marginene.