Ikea vinner pris for reklame som er tatt av luften

Ikeas reklamefilm med kvinne som spyr og tørker seg på en sofa har vunnet Sølvfisken for juli og er dermed nominert til Gullfisken. Filmen sendes ikke lenger på TV.
SYK FILM: Reklamefilmen «Magevirus» starter med en scene der et barn sitter og leker alene i pen og ryddig stue, men avsluttes med bilder av en kvinner rammet av omgangssyke. | Foto: Try / Ikea
SYK FILM: Reklamefilmen «Magevirus» starter med en scene der et barn sitter og leker alene i pen og ryddig stue, men avsluttes med bilder av en kvinner rammet av omgangssyke. | Foto: Try / Ikea

Reklamefilmen fra Ikea vekket sterke reaksjoner da den ble sendt på TV i sommer. I filmen ser man en kvinne som ligger på en sofa og kaster opp etterfulgt av budskapet «Livet er ikke en Ikea-katalog» og at «Pärup sofatrekk kan vaskes i maskin».

– Å høre at noen brekker seg er rett og slett motbydelig, sa en misfornøyd seer til VG i sommer og viste til at filmen var spesielt ubehagelig for personer som lider av emetofobi – fobi mot å kaste opp.

Til tross for reaksjonene har reklamefilmen nå blitt kåret til Sølvfisken i juli. Juryen skrives i sin begrunnelse:

Det er en erkjennelse i juryen at de aller fleste reklamefilmene i juli holder seg veldig «innafor» komfortsonen og dermed glir litt over i hverandre. Ikea sin vri på den egentlig taktiske sofatrekk-filmen gjør ikke det. Den skaper oppmerksomhet, gir ubehag, Ikea anerkjenner og vi i juryen erkjenner at sånn er livet, av og til.

Som vinner av Sølvfisken er reklamefilmen nå nominert til Gullfisken.

Reklamefilmen er en del av en serie med reklamefilmer der Ikea gjør et poeng av hvordan møblene til kjeden skal tåle hverdagens utfordringer.

Markedssjef i Ikea Norge, Celin Kjenslie, sier hun er veldig fornøyd med Sølvfisken-prisen, men opplyser også til nettstedet Kampanje at filmen ikke lenger går på TV.

– Basert på reaksjonene valgte vi å justere noe på tidspunktene og trykket på «Spy»-filmen, samtidig som vi også gikk noe tidligere enn planlagt live med film tre i konseptet. Per i dag er det ikke planlagt nye visinger av denne filmen fra vår side, men vi gleder oss til et gjensyn med den på Gullfisken, sier Kjenslie til Kampanje.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også