Ikea henter bærekraft-inspirasjon fra Nederland – håper å kunne ta løsning til Norge

I Nederland, hvor det kastes 1,5 millioner madrasser per år, gjenvinnes 80-90 prosent av materialet. – Vi ser om det er mulig å ta det konseptet til Norge, sier Ikea-sjef Carl Aaby.
BÆREKRAFT-INSPIRASJON: Ikea Norge, med administrerende direktør Carl Aaby i spissen, henter bærekraft-inspirasjon fra Nederland. | Foto: Ikea
BÆREKRAFT-INSPIRASJON: Ikea Norge, med administrerende direktør Carl Aaby i spissen, henter bærekraft-inspirasjon fra Nederland. | Foto: Ikea

– Det finnes mye å si om det, forteller Carl Aaby, administrerende direktør i Ikea Norge, til HandelsWatch.

Vi snakker om bærekraft.

Aaby forteller at Ikea forpliktet seg til å bli så klimanøytrale som mulig til 2030.

– Det dreier seg om FNs 1,5-gradersmål, og det er en grense, snarere enn et mål. Vi vet at konsekvensene blir veldig store globalt hvis oppvarmningen går forbi 1,5, eller til og med 2 grader. Da investerer vi for å prøve å bli en del av løsningen, sier han.

Pusser opp

Ikea-sjefen nevner at det handler om å begynne å selge fornybare produkter, eller produkter av resirkulert materiale. Han sier også at de vil utvikle Ikeas sekundærmarked.

– Vi kjøper tilbake kundenes brukte Ikea-produkter, pusser dem opp litt og selger dem igjen. Vi samler inn Ikea-produkter på avfalls-stasjoner, blant annet i Oslo. Vi tar dem til varehuset, pusser dem opp og gir dem et nytt liv hos nye kunder, sier Aaby.

Ikea i Nederland gjør det bra også, mener Aaby.

– I Nederland kastes det 1,5 millioner madrasser per år, og de gjenvinner 80-90 prosent av materialet i en madrass for å produsere nye madrasser. Det er ikke bare Ikea-madrasser, det er fra alle. Og det er et av de materialene som forbrennes mest globalt.

– Vi holder på med en forstudie, sammen med dem (RetourMatras), for å se om det er mulig å ta det konseptet til Norge og Sverige, for å få det til å bli en del av løsningene i Norge.

Troverdig

Spennende, og viktig, er to ord Aaby kommer tilbake til.

– Jeg er helt overbevist om at man i framtiden må bidra til å være positiv til å løse problemene, og være troverdig, ellers tror jeg ikke det kommer å finnes kunder som vil handle hos deg.

– Dessuten kommer det ikke til å finnes en planet hvor man kan se barna våre i øyene og si: «Vi har gjort vårt beste for å løse de problemene som finnes». Det er et tema som vi jobber veldig aktivt med.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også