Ikea introduserer kompass i varehuset: – Det vanligste spørsmålet er hvor snarveien er

Det kan være vanskelig å finne veien i Ikeas store varehus. For å gjøre det enklere for kundene, introduserer møbelgiganten et varehus-kompass. – Det kommer innen kort tid, sier Olof Sidèn.
KOMPASS: Ikea presenterer varehus-kompasset. | Foto: Fredrik Andersson/HandelsWatch
KOMPASS: Ikea presenterer varehus-kompasset. | Foto: Fredrik Andersson/HandelsWatch

Mange av kundene begynner på nett og forbereder sin reise til et Ikea-varehus gjennom å lage en handleliste.

Vel inne i varehuset kan det være vanskelig å finne veien din, og for å få en enda bedre opplevelse introduserer derfor nå Ikea et såkalt «varehus-kompass».

Kompasset ble presentert under NXT Nordic-konferansen i Oslo Spektrum tirsdag.

HandelsWatch fikk en kjapp prat med Olof Sidèn, digital leder for Ikea Norge, etterpå.

– Poenget er at vi vil få inn flere verktøy som gir noe til kundene når de er inne i varehuset. Vi har prøvd det i noen år, og nå har vi kommet fram til en løsning som vi tror er bra nok. En løsning som kombinerer det digitale med din mobil og ditt kamera, og gjør det enklere å navigere, sier Sidèn.

Kompasset kommer til å finnes i Ikea-appen.

– Det vanligste spørsmålet på varehus er: «Hvor er snarveien til den og den avdelingen?». Vi har piler på gulvet, men er fremdeles ganske analoge i varehuset. Vi tror dette vil være til stor hjelp, sier han.

– Når skal kompasset lanseres?

– Det står litt skrevet i stjernene. Det er en globalt prosjekt, og jeg kan ikke svare nøyaktig på når vi får den i Norge – men det kommer innen kort tid.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også