Det skriver vår danske søsteravis DetailWatch.
– Selv om de fysiske butikkene er grunnsteinen, kan de ikke lenger stå alene, sier administrerende direktør og medeier i Søstrene Grene, Mikkel Grene, til DetailWatch.
Den danske kjeden er godt i gang med å bli en internasjonalt merkevare med 276 egne og franchise-drevne butikker i 16 europeiske land, 50 år etter at selskapet åpnet dørene for første gang.
I Norge har Søstrene Grene over 30 franchisebutikker, og selskapet åpnet sin norske nettbutikk i 2021.
Etter at kjeden har rullet ut nettbutikker i Storbritannia og Sveits nylig, tilbyr de altså netthandel i 14 av 16 markeder.
– Det er veldig positivt for oss å få med onlinedelen, i tillegg til fysiske butikkene. I en viss forstand blir man tatt mer seriøst som profesjonelt brand og treffer en annen målgruppe om man er mer nett-orientert, sier Grene.
Søstrene Grene omsatte for 1,8 milliarder danske kroner i 2022/23, og oppnådde et overskudd på 143 millioner før skatt. Selskapet har uttalt at de sikter mot å åpne 100 nye fysiske butikker innen 2025, og har en målsetning om 500 butikker på sikt.