Ikea trekker tilbake reklame etter kritikk

Svenske Ikea klipper bort bestemor fra sin julereklame.
Bestemor blir tatt av tv-skjermen. | Foto: Beate Oma Dahle/NTB
Bestemor blir tatt av tv-skjermen. | Foto: Beate Oma Dahle/NTB

Dette melder Aftonbladet. Julereklamen viser en klomsete bestemor som søler mens hun driver med telefonen. Kritikken baserer seg på at dette spiller på negative stereotyper rundt gamle folk i møte med moderne teknologi. 

Det har blant annet Åsa Lindestam fra Pensjonistenes Riksorganisasjon tatt til ordet for.

– Det er klart man skal kunne tulle med pensjonister, men jeg blir lei meg når vi hele tiden får se stereotypiske pensjonister som alltid er gamle, skjelvende og dårlige i TV-reklamer, uttaler hun til Aftonbladet.

Det er på svensk tv at reklamen er blitt vist. Mormor er nå blitt klippet bort fra reklamen.

– Ikea har tatt til seg tilbakemeldingene, og delen hvor «bestemoren» har blitt fjernet fra alle markedsføringskanaler, skriver pressesjef Joakim Borgudd i en e-post til den svenske avisen.

Borgudd legger uansett til at Ikea liker sin bestemor, og at hun kommer til å dukke opp igjen i andre kampanjer.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også