Optimera med 70 prosent økning i antall verkstedordre

Byggevarehuset Optimera rapporterer kraftig vekst i reparasjon av brukt verktøy. Konsernet argumenterer for at det er bra for miljøet.
Reparasjoner av brukt verktøy blir mer populært. | Foto: Optimera
Reparasjoner av brukt verktøy blir mer populært. | Foto: Optimera

– Bare i 2023 så vi en økning i antall verkstedordre hos oss med hele 70 prosent. Veksten har fortsatt i første kvartal i år – med ytterligere 35 prosent, sier konseptdirektør i Montasjeutstyr, May-Nina Alstad, i en pressemelding.

Kjeden er en del av Optimera, virksomheten som innbefatter blant annet Optimera Handel og byggevarekjeden Montér. Optimera har lagt til rette for at kunder kan levere inn verktøyet til reparasjon hos Montér eller Optimeras rundt 100 utsalgssteder over hele landet.

90 prosent av verktøyreparasjonene gjøres for proffbrukere innenfor byggevarebransjen.

– Blant de vanligste reparasjonene er dyrere skrumaskiner og bordsager. Her er kostnaden ved å reparere ofte under 50 prosent av innkjøp av nytt produkt. Da får du et overhalt verktøy som tåler 2-4 nye år med proffbruk, forklarer Alstad i pressemeldingen.

Kjeden argumenterer at reparasjon av gammelt utstyr er bra for både lommeboka og for miljøet.

– Samtidig som byggevarebransjen opplever tøffere tider, velger flere reparasjon istedenfor å kjøpe nytt, heter det i meldingen.

Optimera har rundt 2200 ansatte og omsetter for over 12 milliarder totalt.

Meld deg på HandelsWatch nyhetsbrev her.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også