Dagligvareprisene preger nordmenns økonomi mest

To av fem nordmenn opplever at deres personlige økonomi er blitt dårligere det siste året. Og det er dagligvareprisene som har størst innvirkning.
PREGER ØKONOMI: Dagligvareprisene preger nordmenns økonomi mest, viser en undersøkelse. | Foto: Terje Pedersen/NTB
PREGER ØKONOMI: Dagligvareprisene preger nordmenns økonomi mest, viser en undersøkelse. | Foto: Terje Pedersen/NTB

Det viser en undersøkelse gjort av analysebyrået YouGov for dagligvarekjeden Holdbart. Undersøkelsen viser at 42 prosent av den norske befolkningen opplever å ha fått dårligere økonomi det siste året, hvor 37 prosent av de spurte svarer at dagligvareprisene har størst innvirkning.

– Det er ingen tvil om at stadig flere opplever en svakere økonomi. I tillegg er dagligvareinnkjøpene en viktig del av en husholdnings utgiftene, og dette merkes i tider som dette. Siden Holdbart er et konsept som gir kundene langt lavere priser enn de fleste er vant til, har vi merket at stadig flere finner veien til oss, sier Trond Laeng som er en av gründerne bak Holdbart, i en pressemelding.

Det siste året har kjeden opplevd stor pågang fra flere kundegrupper. Kjeden opplever vekst i både antall kunder og i hvor mye folk handler.

Undersøkelsen viser også at fire av fem mener at dagligvarer i Norge er for dyrt.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også