Vekst for Godtlevert – ikke samme utvikling for Adams Matkasse
Torsdag presenterte Cheffelo, det skandinaviske matkasseselskapet som opererer merkevarene Godtlevert og Adams Matkasse i Norge, tallene for årets tredje kvartal.
I den fremkommer det at Godtlevert opplever vekst i både salg og kundetilstrømning, mens Adams Matkasse ikke har sett helt den samme utviklingen.
Samlet sett resulterte det i en nedgang i nettoomsetningen på 2,6 prosent, en forbedring sammenlignet fra tredje kvartal i fjor hvor nedgangen var 20,6 prosent.
Ned 4 prosent
Av Cheffelos totalomsetning på 211 millioner svenske kroner i kvartalet, utgjorde den norske virksomheten 51 prosent. Det er en tilbakegang fra 55 prosent samme periode i fjor.
– Vi har vært tydelige på at vårt viktigste kortsiktige mål har vært å bli lønnsomme og selvfinansierende. For å kunne snakke om fremtidig tilvekst i selskapet med troverdighet, vil det også være nødvendig å stabilisere inntektene og vise at vi kan øke leveransevolumene på lønnsomt vis. Begge disse målene har vi lykkes med å oppnå, og denne kvartalsrapporten er et bevis på våre medarbeideres sterke engasjement på tvers av hele organisasjonen, sier administrerende direktør Walker Kinman i en kommentar.
Svakere i Norge
Cheffelo skriver i sin kvartalsrapport at resultatet i Norge er et resultat av svake makroforhold og aggresive markedsføringstiltak fra konkurrentene.
GodtLevert leverer gode resultater og vokser både i salg og å nå kunder dette kvartalet. Samtidig ligger Adams Matkasse i et høyere prissegment i markedet, og gjør det bra gitt den økonomiske situasjonen i samfunnet.
Kostnadskutt
Cheffelo har hatt fokus på kutt av kostnader, og har økt lønnsomheten i alle markeder med bakgrunn i dette, og trekker fram blant annet bedring i produktivitet på pakking i juli, til tross for lavt volum. I tillegg har de lagt vekt på å optimalisere distribusjonsruter, og har dermed fått ned kostnadene per levering.
Selskapet har også justert størrelsen på pakkeboksene, og får dermed med mer i hver levering. Endringen medfører en besparelse på 20 tonn emballasje hvert år.