Vekst for Godtlevert – ikke samme utvikling for Adams Matkasse

Godtlevert opplever vekst i både salg og kundetilstrømning, mens Adams Matkasse ikke har sett helt den samme utviklingen. – Aggressiv konkurranse og svake makroforhold, oppgir eierne som årsak.
VEKST: Godtlevert opplever vekst i både salg og kundetilstrømning. | Foto: Cheffelo
VEKST: Godtlevert opplever vekst i både salg og kundetilstrømning. | Foto: Cheffelo

Torsdag presenterte Cheffelo, det skandinaviske matkasseselskapet som opererer merkevarene Godtlevert og Adams Matkasse i Norge, tallene for årets tredje kvartal.

I den fremkommer det at Godtlevert opplever vekst i både salg og kundetilstrømning, mens Adams Matkasse ikke har sett helt den samme utviklingen.

Samlet sett resulterte det i en nedgang i nettoomsetningen på 2,6 prosent, en forbedring sammenlignet fra tredje kvartal i fjor hvor nedgangen var 20,6 prosent.

Ned 4 prosent

Av Cheffelos totalomsetning på 211 millioner svenske kroner i kvartalet, utgjorde den norske virksomheten 51 prosent. Det er en tilbakegang fra 55 prosent samme periode i fjor.

– Vi har vært tydelige på at vårt viktigste kortsiktige mål har vært å bli lønnsomme og selvfinansierende. For å kunne snakke om fremtidig tilvekst i selskapet med troverdighet, vil det også være nødvendig å stabilisere inntektene og vise at vi kan øke leveransevolumene på lønnsomt vis. Begge disse målene har vi lykkes med å oppnå, og denne kvartalsrapporten er et bevis på våre medarbeideres sterke engasjement på tvers av hele organisasjonen, sier administrerende direktør Walker Kinman i en kommentar.

Svakere i Norge

Cheffelo skriver i sin kvartalsrapport at resultatet i Norge er et resultat av svake makroforhold og aggresive markedsføringstiltak fra konkurrentene.

GodtLevert leverer gode resultater og vokser både i salg og å nå kunder dette kvartalet. Samtidig ligger Adams Matkasse i et høyere prissegment i markedet, og gjør det bra gitt den økonomiske situasjonen i samfunnet. 

Kostnadskutt

Cheffelo har hatt fokus på kutt av kostnader, og har økt lønnsomheten i alle markeder med bakgrunn i dette, og trekker fram blant annet bedring i produktivitet på pakking i juli, til tross for lavt volum. I tillegg har de lagt vekt på å optimalisere distribusjonsruter, og har dermed fått ned kostnadene per levering. 

Selskapet har også justert størrelsen på pakkeboksene, og får dermed med mer i hver levering. Endringen medfører en besparelse på 20 tonn emballasje hvert år.



Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også