Rema 1000 gjør grep for utslippsfri varetransport: – Vi skal ha den gule ledertrøya

Rema 1000 vil legge om hele sin varetransport til miljøvennlig transport. – Vi skal være med å gjøre mer enn alle andre i sammenhenger hvor vi har påvirkning, sier Ole Robert Reitan.
ÅPNET: Ole Robert Reitan (t.v) under åpningen av den første ladestasjonen for tungtransport på Rema 1000 Distribusjon sitt anlegg på Vinterbro utenfor Oslo. | Foto: Gøril Huse / HandelsWatch
ÅPNET: Ole Robert Reitan (t.v) under åpningen av den første ladestasjonen for tungtransport på Rema 1000 Distribusjon sitt anlegg på Vinterbro utenfor Oslo. | Foto: Gøril Huse / HandelsWatch

– Dette er så innmari meningsfylt. For min del er dette noe av det aller viktigste vi driver med akkurat nå, nemlig det å bidra med alt vi kan for at verden skal bli et bedre sted. 

Det sa administrerende direktør Ole Robert Reitan i Reitan Retail under fredagens åpning av den første ladestasjonen for tungtransport. Det hele foregikk på Rema 1000 Distribusjon sitt anlegg på Vinterbro utenfor Oslo.

Dagligvarekjeden Rema 1000 vil legge om all sin varetransport til nullutslippsløsninger. Et ledd i denne satsingen innebærer overgang til elektrisk transport av varer.

Reitan Retail lanserer den nye ladestrategien gjennom sitt selskap Uno-X Mobility, med underveislading av tungtransport. 

– Verdiskapende for kunden

– Jeg mener at vi ikke bare skal være med å bidra til det grønne skiftet, vi skal ha den gule ledertrøya på og være med å gjøre mer enn alle andre i sammenhenger hvor vi har påvirkning, fortsetter Reitan.

Han snakker varmt om selskapets nye satsing, og trekker frem to av Miljødirektoratets råd for å nå 2030-målene:

– Nummer én er å bidra til at det norske folk følger kostholdsrådene, og nummer to er å elektrifisere tungtransporten. Vi kan faktisk bidra mer enn alle andre på begge deler, og det skal vi gjøre, sier han.

FREMTIDSRETTET: Ole Robert Reitan under åpningen. | Foto: Gøril Huse / HandelsWatch
FREMTIDSRETTET: Ole Robert Reitan under åpningen. | Foto: Gøril Huse / HandelsWatch

Jens Haugland, daglig leder i Uno-X, sier følgende:

– Dette må være verdiskapene for kunden, men selvsagt også for oss. Hvis vi gjør dette riktig blir det god butikk for alle, og dette illustrerer potensialet når vi klarer å gi gass sammen.

Skal etablere en rekke lynladestasjoner

Under åpningen ble det nevnt at mer enn 85 prosent av Reitans Co2-fotavtrykk kommer fra transport. 

– Det er viktig å komme i gang med lading for å nå målene om at våre egne biler skal være nullutslippsfrie innen 2026, sier Rune Herje, transportdirektør i REMA Distribusjon.

Senest i løpet av 2030 skal alle eksterne transportselskaper som kjører varer for REMA 1000 ha byttet ut fossilt med enten elektrisitet eller biogass.

– Vi har cirka 200 innleide biler, og sånn som det blir nå vil de få mulighet til å lade hos oss, fortsetter Herje.

Reitan opplyser at Uno-X kommer til å etablere en rekke lynladestasjoner for underveislading for tungtransport i tiden som kommer, rundt om i både Norge og Danmark. Omfanget av satsingen avhenger av markedsutvikling, effektive godkjenningsprosesser fra lokale myndigheter, samt rask tildeling av både nettkapasitet og strøm.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også