Dagligvare- og serveringsbransjen omsatte for 15,1 prosent mer i lokalmat og drikke i år sammenlignet med fjoråret. Til tross for omsetningsrekord på nesten 12 milliarder kroner, har salgsvolumet av lokalmat og drikke blitt redusert. Økningen i salgsverdien skyldes i stor grad prisstigningen, viser den årlige undersøkelsen gjennomført av Stiftelsen Norsk Mat.
Salgsverdien av lokalmat i dagligvarebutikkene økte med på 2,3 prosent, fra 5,42 milliarder kroner mot 5,29 milliarder i forrige periode. Samtidig er det en nedgang i salgsvolum på lokalmat på 4,1 prosent.
Innen storhusholdning og HORECA er det en vekst på 28 prosent i salgsverdien fra forrige periode, totalt 6,41 milliarder i 2022/2023 mot 4,97 milliarder i forrige periode. Disse tallene er fortsatt påvirket av covid-19-pandemien, da de inkluderer data fra perioden da Norge ble gjenåpnet.
– Alt i alt overgår dette våre forventninger. Norske forbrukere prioriterer fremdeles å betale for lokal mat og drikke, selv om de kjøper noe mindre, sier direktør i Stiftelsen Norsk Mat, Nina Sundqvist, i en pressemelding.