Beløpet er det meste en enkelt samarbeidspartner noen gang har samlet inn i løpet av den rosa måneden, ifølge Coop Norge.
– Vi er stolte av å være en av hovedpartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen. Det er en viktig jobb som gjøres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen, og vi er glade for å kunne bidra med synlighet og oppmerksomhet rundt aksjonen, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge, i en pressemelding.
Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft, samt å støtte brystkreftforskning.
Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon er ”Forskning nytter”.
Én av ti norske kvinner utvikler brystkreft i løpet av livet. Mer forskning vil bidra til bedre behandling, lengre overlevelse og økt livskvalitet for dem som er, og blir, rammet av brystkreft.
Coop Norge har gitt 1 prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker i oktober til Rosa sløyfe-aksjonen. 700 ansatte har vært med i Rosa Sløyfe-løp. Coops kunder har støttet aksjonen ved å kjøpe utvalgte hygieneprodukter og donasjonsvarer, og ved å bruke donasjonsknappen i Coop-appen og de selvbetjente kassene. Spesielt har den rosa sløyfa og gjenbruksnettene vært populære, ifølge Coop.
Det er Kreftforeningen og Brystkreftforeningen som samarbeider om Rosa Sløyfe-aksjonen i oktober.