Kjøpmannshuset bytter ut den tradisjonelle strekkoden med 2D-koder
NorgesGruppen-eide Kjøpmannshuset skriver at de innfører 2D-koder fordi en 2D-kode inneholder mer informasjon, blant annet informasjon om holdbarhetsdato på varen.
«Dette kan vi utnytte ved å lage varslinger til de som jobber i butikken, om at en helt konkret vare er i ferd med å gå ut på dato. Da kan vi begynne nedprising tidligere, eller bruke varen til noe som kan glede kundene fra f.eks. varmeskapet», skriver Kjøpmannshuset på LinkedIn.
First Price kyllingkjøttdeig har akkurat nå en prøvebatch med 2D-kode ute i butikk.
Kjøpmannshuset er NorgesGruppens profilhus for kjøpmannseide butikker. Selskapet utvikler og drifter riksdekkende kjeder for lokale supermarkeder og nærbutikker, som kjedene Spar/Eurospar, Joker og Nærbutikken.
Kjøpmannshuset omsatte i 2021 for 22,5 milliarder kroner.