Får kritikk for prisøkning og påfølgende rabatt – slik svarer Rema

Rema 1000 avfeier anklager om falsk markedsføring.
Klementiner på tilbud møtte motbør på sosiale medier. | Foto: Reitan Retail
Klementiner på tilbud møtte motbør på sosiale medier. | Foto: Reitan Retail

Rema 1000 har på sosiale medier blitt beskyldt for falsk markedsføring, skriver Nettavisen, som tar utgangspunkt i et Facebook-innlegg som angivelig avslører langt høyere pris på klementiner enn før nyttår, med påfølgende tilbud om rabatt.

«For noen sluinger Rema er! Før jul kostet klementiner 19,90, så mer enn dobler de prisen til 44,90 for så å gi folk med appen 30 % rabatt! Sikkert gjort det samme med all frukt og grønt (jeg sjekket ikke)!»

Bloggeren Gjerrigknarken, som egentlig heter Rune Nikolaisen, har også uttalt seg i saken.

– Det er vanskelig å forstå at 31 kroner er et godt tilbud når de samme klementinene kostet 19,90 noen dager før, sier Nikolaisen til Nettavisen.

Rema slår imidlertid tilbake, og begrunner dette med at klementinene var en kampanjevare ved utgangen av 2023, og at 30 prosent er avslaget på den normale markedsprisen nå på nyåret.

– Før jul er det alltid hard konkurranse om å tiltrekke seg kundene. Klementiner er et populært produkt i julen og vi hadde en kampanje på klementiner til 19,90, til og med nyttårsaften. Deretter var kampanjeperioden over og prisen gikk tilbake til markedspris, skriver kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes i et tilsvar til Nettavisen.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også