Too Good To Go lanserer ny KI-plattform for dagligvarebransjen

Matredder-appen Too Good To Go lanserer KI-satsning for dagligvarekjedene, og tror det kan være milliarder å hente i overskuddsmat.
Norgessjef i Too Good To Go, Johan Ingemarsson. | Foto: Øystein Engh
Norgessjef i Too Good To Go, Johan Ingemarsson. | Foto: Øystein Engh

Plattformen skal inkludere fem moduler i én løsning som butikkene kan tilpasse slik de ønsker, melder Too Good To Go i en pressemelding. 

Disse modulene inkluderer utløpsdato, anbefalinger, smart rabattering, Too Good To Go-markedsplassen og donasjoner.

– Med introduksjonen av Too Good To Go-plattformen kan vi nå også støtte lagerstyringen i butikkene og hjelpe dem med å gjøre en betydelig forskjell både for bunnlinjen og for å redusere matsvinnet, sier Mette Lykke, CEO i Too Good To Go.

Tidligere i januar leverte Matsvinnutvalget sin rapport til regjeringen. De mener Norge kan oppnå 75 prosent reduksjon i matsvinn, som er 25 prosent mer enn det bransjeavtalen legger til grunn i dag.

Too Good To Go mener at det i tillegg til å være et avgjørende klima- og miljøtiltak, vil være store verdier å hente for butikkene i overskuddsmaten.

– Det tydelige signalet fra Matsvinnutvalget er at det skal, og kan reddes mer mat. Vi er allerede, og ønsker å være, et av verktøyene dagligvarekjedene bruker for å nå målet om 50 prosent reduksjon i matsvinn innen 2030, sier daglig leder i Too Good To Go Norge, Johan Ingemarsson.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også