Det skriver dagligvaregiganten selv i en pressemelding.
Torsdag 1. februar åpner dørene til Northland Stortorvet – en ny kaffe- og matbar i hjertet av Oslo. Frem til nå har Northland vært en baguette-spesialist lokalisert på norske flyplasser, men når konseptet åpner i storbyen med baristaer og matvarer.
I det nye bykonseptet er visjonen å kombinere Reitans ekspertise innen convenience med servering.
– Om det er en ting vi er gode på så er det convenience. Med åpningen av Northland på Stortorvet ønsker vi å skape en ny standard for kaffe- og matentusiaster i storbyen, sier markedsdirektør Ingebjørg Hjortdahl i Reitan Convenience Norway i pressemeldingen.
Videre forteller Hjortdahl at det nye Northland-konseptet på Stortorvet kan anses som en «testlab» hvor de videreutvikler konseptet i nye retninger for å evaluere hvilke elementer som kan overføres til eksisterende og fremtidige lokasjoner.
Reitan Convenience skriver at matrettene også vil være tilgjengelig for levering via Wolt, kort tid etter åpningsdato.
Samarbeid med Kolonihagen
Med seg på laget har Reitan Convenience fått med seg sin faste leverandør Kolonihagen, som står bak både drikkeprodukter og en rekke råvarer. Kolonihagen jobber for dyrevelferd, jordhelse og ansvarlighet i hele verdikjeden og beskriver deres produkter som «økologisk eller bedre».
– Visjonen vår i Kolonihagen er å få bedre mat ut til flere mennesker. At nye steder som Northland ønsker å sette våre produkter på menyen muliggjør nettopp dette, og det er vi veldig glad for, sier Benedicte Felix, salgs- og markedssjef i Kolonihagen.
Vil redusere matsvinn
I meldingen skriver Reitan Convenience at også matsvinn er et viktig fokusområde for det nye konseptet. Matrettene på menyen vil bestå av et begrenset antall råvarer, hvor fokuset har vært å ta i bruk ingredienser som kan benyttes i flest mulig retter.
Reitan varsler også samarbeid med TooGoodToGo:
– Gjennom samarbeid med matredder-appen TooGoodToGo og ikke minst en nøye gjennomtenkt sammensetning av meny og råvarer, jobber vi for å redusere matsvinn i alle ledd, forteller Hjortdahl.
Reitan Convenience er et selskap i Reitan Retail som opererer i kiosk- og convenience-markedet i Norden og Baltikum.
Reitan Convenience Norway omfatter Narvesen, 7-Eleven, Northland og Caffeine.
Del artikkel
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.
Norske forbrukere er blitt gradvis mindre pessimistiske i første halvår, men tilliten stabiliserte seg i juni, viser Opinions forbrukertillitsindeks (CCI).
Dagligvarebutikker og klesbutikker skilte seg klart ut, og den sterke økningen skyldes at de fire ekstra røde dagene i mai falt på handledager, melder SSB.
Shein søker børsnotering på London Børs. Det liker ikke menneskerettighetsgruppen Stop Uyghur Genocide. Dessuten mener Amnesty International at en børsnotering av Shein vil være «en skam».
Tre ganger har Rema 1000-leder Kenneth Brendjord blitt utbrent. Nå forteller han historien som han selv burde hørt: Om karriere, prestasjonskrav, egen frykt og at det hjelper å dele.
En skanning for å vite om avokadoen er moden eller ikke, kommer nå til Coop Sverige sine butikker. Spennende, synes både Coop Norge, Rema 1000 og Norgesgruppen.
– Det er viktig at personer som Kenneth tør å stå frem, sier Marit Sælid Johannessen, HR-direktør i Rema 1000. Hun kaller Rema 1000-lederen Kenneth Brendjord modig som deler om utbrenthet.