Rapport viser ulik lokal konkurranse blant dagligvarekjedene

Det er stor forskjell i dagligvarekjedenes strategier for butikketablering, viser en kartlegging Konkurransetilsynet har gjort.
Foto: NTB
Foto: NTB
NTB

– Graden av lokal konkurranse kan påvirke matprisene nasjonalt og lokalt, og er derfor noe tilsynet følger med på, sier avdelingsdirektør Beate Berrefjord ved avdeling for mat, handel og helse i Konkurransetilsynet i en pressemelding.

Hun sier det er viktig at det i kommuner med svak konkurranse blir lagt til rette for flere aktører.

I Konkurransetilsynets dagligvarerapport kommer det fram at 12 prosent av landets dagligvarebutikker ikke har konkurrenter fra andre kjeder i nærheten. Ytterligere 18 prosent møter konkurranse bare fra én annen kjede.

Konkurransetilsynets kartlegging viser blant annet at Norgesgruppen og Coop etablerer og opprettholder butikker både i områder med svak konkurranse og i områder med sterk konkurranse.

– Rema og Bunnpris på sin side etablerer butikker i mer sentrale områder og er derfor sjelden alene i kampen om kundene, skriver tilsynet.

Det norske dagligvaremarkedet er preget av de tre store dagligvarekjedene Coop, Rema og Norgesgruppen, som til sammen kontrollerer rundt 95 prosent av markedet.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også