Q-Meieriene inn i Virke – ønsker ny kurs i melkepolitikken

Q-Meieriene har meldt seg inn i Virke for å sikre at konkurransen i meierisektoren opprettholdes. De håper også på ny kurs i meieripolitikken.
MEIERIPOLITIKK: Q-meieriene melder seg inn i interesseorganisasjonen Virke, blant annet for å få mer støtte i konkurransen i meierisektoren. | Foto: Emilie Holtet / NTB
MEIERIPOLITIKK: Q-meieriene melder seg inn i interesseorganisasjonen Virke, blant annet for å få mer støtte i konkurransen i meierisektoren. | Foto: Emilie Holtet / NTB
NTB

Q-Meieriene har meldt seg inn i Virke for å sikre at konkurransen i meierisektoren opprettholdes. De håper også på ny kurs i meieripolitikken.

– Vi i Q-Meieriene kjemper en tøff kamp for konkurranse på like vilkår i meierisektoren. Vi trenger flere støttespillere i denne kampen, og når Hovedorganisasjonen Virke har dette som ett av sine satsingsområder, er vi en god match, sier administrerende direktør Kristine Aasheim i Q-Meieriene i en pressemelding.

Meieriselskapet påpeker at de har gått i bresjen for kampen mot regjeringens forslag om å redusere konkurransen i meierimarkedet. De viser også til at Virke, som organiserer flere av de store dagligvarekjedene, har engasjert seg kraftig mot forslaget.

– Vi opplever at regjeringen vedtar mindre konkurranse og at Tine som markedsregulator ikke oppfyller sin rolle. Nå jobber regjeringen også med fjerning av målpris på melk uten å ha utredet hvilke konsekvenser det vil få for bøndene, næringslivet og forbrukerne, sier styreleder Kenneth Hamnes.

Direktør Bendik Solum Whist i Virke dagligvare sier at organisasjonen står klar til å kjempe for fortsatt konkurranse i meierisektoren.

– Meierivarer utgjør 15 prosent av forbrukernes handlekurv, og markedet er nesten totalt dominert av Tine, som også er markedsregulator. Når landbruksministeren vil fjerne virkemidlene som gir Q mulighet til å konkurrere på rettferdige vilkår, rammes konkurransen og forbrukerne, sier Whist og understreker at like konkurransevilkår er Virkes politiske DNA.

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også