Autostore inn i dagligvarehandel – samarbeider med Meny

For første gang skal teknologien Autostore brukes på dagligvarehandel i Norge, for dagligvareaktøren Menys netthandelsbutikk.
NETTHANDEL MED MAT: Fra venstre: Andreas Kristensen, Aftermarket Director i Element Logic Norge Niklas Top Sørum, Key Account Manager i Element Logic Norge, Sondre Bo-Larsson, Driftsleder i MENY og Ida Juliane Havnås, Logistikksjef i Meny, samarbeider om å få inn AutoStore i Menys nye netthandellager. | Foto: Meny
NETTHANDEL MED MAT: Fra venstre: Andreas Kristensen, Aftermarket Director i Element Logic Norge Niklas Top Sørum, Key Account Manager i Element Logic Norge, Sondre Bo-Larsson, Driftsleder i MENY og Ida Juliane Havnås, Logistikksjef i Meny, samarbeider om å få inn AutoStore i Menys nye netthandellager. | Foto: Meny

Norgesgruppe-eide Meny har hentet inn systemer fra AutoStore til sin nye netthandelssatsing. Det er første gang teknologien benyttes på matvarer i Norge. Selskapet Element Logic er valgt ut til å bygge deres nye sentraliserte netthandelsbutikken, skriver selskapet i en pressemelding. Arbeidet er allerede i gang. Det nye bygget der systemet skal inn, skal stå klart høsten 2024.

HandelsWatch skrev tidligere i år om Menys store satsing på netthandel, med blant annet et eget stort lager som skal betjene nettmarkedet.

Utprøvd teknologi

AutoStore er en netthandelsløsning som flere norske aktører allerede har tatt i bruk, som Komplett og Villoid. Løsningen har tidligere ikke vært brukt på matvarer. 

Meny har tro på en betydelig økning for netthandel på dagligvare i Norge. Ida Juliane Havnås står i bresjen for dagligvarekjedens satsing.

– Norge ligger fortsatt langt bak mange andre land når det gjelder dagligvarer på nett, men vi tror på en betydelig økning og rigger oss for fremtiden. Vi etablerer derfor en sentralisert netthandelsbutikk, der blant annet en løsning fra Element Logic med en AutoStore er en sentral brikke i puslespillet. Vi ønsker å forsterke satsingen på matglede, ferskvare og utvalg til netthandelskundene våre. Investeringen i AutoStore gir plass til et betydelig større sortiment, som vil gi kundene bedre valgmuligheter, sier Havnås i pressemeldingen.

Beslutningen om å bruke Element Logic til AutoStore, var basert på en anbudsprosess, ifølge Meny. Samtlige som tilbyr AutoStore på det norske markedet konkurrerte om å levere løsningen.

– Element Logic tilbød totalt sett den beste løsningen og teamet deres er kompetente og erfarne. De viste tidlig forståelse for behovet vi hadde, utfordret oss underveis i prosessen og fungerer som en god samarbeidspartner for oss på reisen vi har startet, sier Havnås.

Nettlageret til Meny skal ligge på Alnabru i Oslo.

– Meny er utvalgskjeden og det er viktig for oss å kunne tilby et bredt og variert sortiment. Effektivitet er naturligvis også viktig for å kunne oppnå en lønnsom og bærekraftig drift, også når det gjelder breddesortimentet. Vi har ambisjoner om å bli Norges største mathus - med alt hva det innebærer av bredt utvalg, masse ferskvarer og nye, spennende matløsninger, sier Havnås til HandelsWatch.

Tørrvarer først

Dagligvarer er utfordrende i en automatisk løsning, som føle av at noen varer skal være kalde, mens andre oppbevares i romtempertaur.

– Det spesielle med matvarer er de ulike temperatursonene – som kjøl, frys og tørrvarer. I første omgang implementerer vi en skreddersydd AutoStore-løsning for Menys tørrvarer, men dette er bare begynnelsen – de andre sonene vil vi også ha med på sikt, sier Andreas Kristensen, aftermarket director i Element Logic Norge, i pressemeldingen.

Selskapet skriver at han og resten av de ansatte i selskapet er stolt av tilliten de får fra Menys eiere og dagligvarekjeden. Kristensen omtaler prosjektet som en stor milepæl for selskapet i Norge.

– Det markerer starten på et nytt og spennende samarbeid innenfor en stor og viktig bransje, sier Kristensen.

Meld deg på HandelsWatch nyhetsbrev her.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også