Dagligvarekjedene bruker flere milliarder kroner på markedsføring

Dagligvarebransjen bruker flere milliarder kroner på reklame og markedsføring.
Fra venstre: Stein Rømmerud i NorgesGruppen, Philipp Engedal i Coop Norge og Mathias Havgar i Fudi. | Foto: Gøril Huse / HandelsWatch
Fra venstre: Stein Rømmerud i NorgesGruppen, Philipp Engedal i Coop Norge og Mathias Havgar i Fudi. | Foto: Gøril Huse / HandelsWatch

Det skriver Nettavisen, som har fått tilgang til statistikk fra analyseselskapet Nielsen.

Dagligvareaktørene skiller seg ut, ved å være den bransjen som bruker suverent mest penger på reklame av alle. Dagligvarebransjen bruker nesten dobbelt så mye som nummer to på listen, som er elektronikkbransjen.

Statistikken fra Nielsen viser at dagligvarekjedene brukte nærmere fire milliarder kroner på reklame i fjor. Totalt er det en nedgang på 1,8 prosent fra 2022.

Av kjedene var det Rema 1000 som brukte aller mest, med totalt 870 millioner kroner svidd av på reklame. Deretter følger Kiwi med 803 millioner kroner og Extra med 741 millioner kroner.

Til sammen brukte de tre kjedene dermed rundt 2,4 milliarder kroner på reklame og markedsføring i løpet av 2023.

– Reklame, pris og plassering er de tre mest aggressive virkemidlene. Siden alle følger hverandre som siamesiske tvillinger på pris, og butikkstrukturen er som den er, blir reklame et viktig våpen i kampen om kundene, sier NHH-professor Tor Wallin Andreassen til Nettavisen.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også