Lokalt monopol og god lønnsomhet er ikke det samme: – Transportutjevning avgjørende for nærbutikken

Stadig flere norske matbutikker har per definisjon monopol i sitt nærområde, men det er ikke nødvendigvis et konkurranseproblem, mener Stein Rømmerud.
Det sier seg selv at det blir lokalt monopol mange steder i landet når kundegrunnlaget ikke har rom for to aktører, påpeker Stein Rømmerud. | Foto: Øystein Engh
Det sier seg selv at det blir lokalt monopol mange steder i landet når kundegrunnlaget ikke har rom for to aktører, påpeker Stein Rømmerud. | Foto: Øystein Engh

Forskning fra NHH viser at andelen norske kommuner med lokale monopol bare vokser. Fra 2012 til 2018 hadde andelen kommuner med én aktør gått opp fra 38 til 49 prosent.

Allerede abonnent?Logg inn her

Les hele artikkelen

Få tilgang i 14 dager gratis. Det krever ikke kredittkort, og det vil ikke gå over til et betalt abonnement etter endt prøveperiode.

Dette er inkludert i ditt prøveabonnement:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Motta våre daglige nyhetsbrev
  • Full tilgang i vår app
  • Må inneholde minst 8 tegn, og inkludere tre av: Store bokstaver, små bokstaver, tall, symboler
    Skal inneholde minst 2 tegn
    Skal inneholde minst 2 tegn

    Få ubegrenset tilgang til HandelsWatch for 1720 kr per kvartal

    Start abonnementet ditt her

    Få ubegrenset tilgang for deg og dine kolleger

    Start en gratis prøveperiode for bedriften i dag

    Del artikkel

    Meld deg på vårt nyhetsbrev

    Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

    Vilkår for nyhetsbrev

    Forsiden akkurat nå

    Foto: Berit Roald

    Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

    Les også