Dagligvarekjeden Kiwi tar størst markedsandeler

Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi spiser en stadig større del av dagligvaremarkedet.
VEKST: Kiwi har vokst mest av dagligvarekjedene, mens Extra er tredje størst, viser en ny rapport. | Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
VEKST: Kiwi har vokst mest av dagligvarekjedene, mens Extra er tredje størst, viser en ny rapport. | Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Kiwi tok 24,1 prosent av dagligvaremarkedet i fjor, med en vekst på 1,6 prosent fra året før. Det viser den årlige dagligvarerapporten fra analysebyrået NielsenIQ, som HandelsWatch har fått tilgang til. Dagens Næringsliv og flere andre medier meldte det først.

Dermed har dagligvarekjeden også overgått Rema 1000, som har en markedsandel på 23,8 prosent i 2023. Rema 1000 hadde en vekst på 0,3 prosent, opplyser kjeden til HandelsWatch.

Coop-eide Extra har tredjeplassen med 17,3 prosent av markedet, med en vekst på 0,6 prosent. Det er kun disse tre som har økt sine markedsandeler i fjor.

De øvrige kjedene, med Matkroken, Joker, Prix, Mega, Coop Marked, Obs, og Meny, har enten hatt nullvekst eller gått tilbake. 

Meny har gått mest tilbake, fra 10,2 prosent til 9,3 prosent i markedsandel. Spar er tilbake til 6,5 prosent ned 0,4 prosent, mens Joker har nå 3,3 prosent av markedet, ned 0,2 fra 2022. Coop-eide Mega og Coop Marked er også ned 0,2 prosent, til 3,1 prosent for Coop Mega.

Norgesgruppen, går samlet sett fram med 0,1 prosentpoeng. Coop går tilbake 0,3 prosentpoeng, og Reitangruppen øker med 0,3 prosentpoeng.

I sin pressemelding om rapporten skriver NielsenIQ at dagligvaremarkedets omsetning vokste med 6,9 prosent i 2023, men at denne økningen kommer som følge av prisvekst. Lavpris blir stadig viktigere og står nå for 71,9 prosent av omsetningen, mot 23,3 prosent for bredsortiment og 4,8 prosent for nærbutikker.

Meld deg på HandelsWatch nyhetsbrev her.


Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også