Lanserer ny avis for matvarebransjen
– Hvert eneste år skapes det enorme verdier i næringsmiddelindustrien. Vi skal dekke verdiskapningen som skjer hos produsenter, bedrifter og konsern som driver med alt fra kjøtt, fisk og meieri til drikke, korn og andre typer mat- og drikkerelatert produksjon med overblikk og sterk innsikt i bransjen, sier redaktør Christine Gulbrandsen i MatvareWatch.
Nettavisen MatvareWatch så dagens lys tirsdag. Næringslivsavisen skal følge aktørene i mat- og drikkebransjen tett. Dermed blir dekningen av selskapene i den norske næringsmiddelindustrien betydelig sterkere.
Uavhengig, kritisk og fair
Den nye avisen skal levere uavhengig, kritisk og fair næringslivsjournalistikk om selskapene og nøkkelpersonene i bransjen. Redaksjonen består foruten redaktør Gulbrandsen av journalistene Anders Hustveit Gerhardsen, Synnøve Prytz Berset og Synne Piyawan Kringsjaa.
MatvareWatch er Watch Medias syvende næringslivsavis i Norge. Selskapet har fra før FinansWatch, AdvokatWatch, EiendomsWatch, EnergiWatch, MedWatch og HandelsWatch.
– Med MatvareWatch fortsetter vi vår ambisiøse vekststrategi. Norsk næringsliv har tatt godt imot våre seks første nisjemedier, og vi ser frem til å kunne levere relevant næringslivsjournalistikk om nok en viktig bransje, sier sjefredaktør og landsjef Kristin Stoltenberg i Watch Media Norway.
Samarbeid
MatvareWatch blir søsteravisen til danske FødevareWatch. I en bransje der mange aktører jobber på tvers av landegrensene, forventes det tett samarbeid mellom de to redaksjonene.
– Vi gleder oss til å komme i gang med et ambisiøst og målrettet arbeid om å bli den aller beste avisen for bransjen, sier Gulbrandsen.
Watch Media er en del av det danske mediekonsernet JP/Politikens Hus, som blant annet eier Jyllands-Posten, Politiken og EkstraBladet. Siden 2010 har morselskapet Watch Medier lansert 17 digitale bransjemedier i Danmark og to i Tyskland. I tillegg har Watch Media en Oslo-korrespondent for internasjonale ShippingWatch.