Narvesen markerer pressefrihetens dag

Reitan Retail-eide Narvesen vil markere dagen for pressefriheten med å fortelle historien til journalister som ofret livet for pressefriheten.
KAMPANJE: Narvesen vil ha en egen markering av pressefrihetens dag, på alle sine kiosker i Norge. | Foto: Gøril Huse / HandelsWatch
KAMPANJE: Narvesen vil ha en egen markering av pressefrihetens dag, på alle sine kiosker i Norge. | Foto: Gøril Huse / HandelsWatch

Fredag 3. mai er den internasjonale dagen for pressefrihet. Narvesen markerer dagen sammen med Nobels Fredssenter og Reporters Without Borders Sweden. Narvesen vil fortelle historier til journalister som har ofret livet for pressefriheten, skriver Narvesen i en pressemelding.

– Ytringsfrihet har vært en hjertesak for Narvesen helt siden Bertrand Narvesen etablerte kjeden i 1894. I år fyller Narvesen 130 år. Vi har valgt å benytte denne anledningen til å hylle alle forkjempere av ytringsfrihet og demokrati – også de som ikke kan kjempe lenger, sier Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway i pressemeldingen.

De viser til at i land der pressefriheten er truet eller ikke eksisterer overhodet, er signaturen til journalisten, som vi kaller «byline», ikke nødvendigvis bare signaturen til den som har skrevet artikkelen, men også navnet på et menneske som har ofret livet for det frie ord. 

Som en del av kampanjen vil det være en utstilling utenfor Nobels Fredssenter fra fredag 26. april til fredag 3. mai. Det er også her årets Pressefrihetsindeks, utarbeidet av Reporters Without Borders, skal lanseres.

Journalistene som hedres i Narvesen sin kampanje er nøye utvalgt i samarbeid med Reporters Without Borders Sweden, med hensyn til deres respektive og viktige historie, skriver Narvesen i pressemeldingen.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også