NorgesGruppen solgte 78 millioner færre plastbæreposer

Siden plastposekontingenten ble innført 1. august i fjor har NorgesGruppens butikker kuttet salget av plastbæreposer med nærmere 40 prosent, tilsvarende 78 millioner poser.
Foto: Børge Solem / Kiwi
Foto: Børge Solem / Kiwi

– Det siste halvåret har hele 75 prosent av handlene skjedd uten salg av plastbærepose. Det betyr at flere og flere kunder tar med seg egen pose eller annet å frakte varene hjem i.

Det uttaler bærekraftsdirektør Signe Bunkholt Sæter i NorgesGruppen i en pressemelding.

NorgesGruppen ønsker å hjelpe forbruker til å endre vaner, ved å gå fra å bruke engangs plastbæreposer til å bruke handlenett og avfallsposer på rull.

– Samtidig ser vi at salg av søppelposer på rull har mer enn doblet seg. Det tyder på at kundene er godt i gang med å endre vaner, helt i tråd med målsetningen, fortsetter Bunkholt Sæter.

NorgesGruppen er medlem av Handelens Miljøfond og støtter det overordnede målet om å få ned plastposebruken. 1. mai økte kontingenten til Handelen Miljøfond med én krone, slik at posene i butikk nå koster rundt 5,50 kroner.

Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Photo: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også