Komplett med betydelig miljøinvestering – har redusert plastforbruket med 99 prosent

Komplett fikk tilbakemeldinger om at de sendte luft og brukte mye plast. Dermed besluttet selskapet å minske fotavtrykket ved å investerte i en ny pakkelinje hvor esker spesiallages for hver sending.
Konsernsjef i Komplett Group, Jaan Ivar Semlitsch. | Foto: Gorm Kallestad / NTB
Konsernsjef i Komplett Group, Jaan Ivar Semlitsch. | Foto: Gorm Kallestad / NTB

– Som mange andre brukte vi standard esker som måtte fylles med plast for at varene ikke skulle bli ødelagt i transport. Vi var ikke verst i bransjen, men kunne bli mye bedre. Styret og ledelsen bestemte seg for å gjøre noe med det. Investeringsviljen var stor, og vi kjørte et prosjekt, forteller leder kommunikasjon og samfunnskontakt Daniel Hauan i Komplett til Retailmagasinet.

Komplett Group er en av Nordens største netthandelsaktører og leverer daglig til alle postnumre i hele Skandinavia.

For å minske fotavtrykket i sine leveringer, har selskapet anskaffet tre avanserte pakkemaskiner fra franske Savoye. Linjen hos Komplett består nå av transportører, heiser, sorteringsanlegg og avfallshåndtering, og er en av de første av sitt slag i Norge.

Til Retailmagasinet bekrefter Daniel Hauan at det i sum er snakk om en betydelig investering. Formålet har ikke vært å redusere antall ansatte, men karbonavtrykk og leveringstid har stått i fokus for prosjektet.

Nå slipper Komplett å bruke fyllmasse av plast for å unngå at varene blir skadet under transport, og mengden plast som sendes ut til kundene har blitt redusert med 17 tonn årlig. Ifølge selskapet har plastforbruket blitt redusert med hele 99 prosent.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også