Elektronikkbransjen kritisk: – Gjør det vanskelig å rette krav mot useriøse aktører

Barne- og familiedepartementet ønsker å innføre klagegebyr på 1243 kroner og fjerne muligheten til å klage hvis kravet er under 5 000 kroner. – Endringen bør ikke gjennomføres, sier Marte Ottemo.
RAMMER FORBRUKENE: Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen, synes ikke at Barne- og familiedepartementet skal innføre klagegebyr på 1243 kroner og fjerne muligheten til å klage hvis kravet er under 5 000 kroner. | Foto: Stian Sønsteng
RAMMER FORBRUKENE: Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen, synes ikke at Barne- og familiedepartementet skal innføre klagegebyr på 1243 kroner og fjerne muligheten til å klage hvis kravet er under 5 000 kroner. | Foto: Stian Sønsteng

Ottemo er kommunikasjonssjef i stiftelsen Elektronikkbransjen, som er en bransjeorganisasjon for hele verdikjeden – butikkene, produsentene, distributørene og verkstedene.

Hun er enig med Forbrukerrådet som advarer mot å heve klagegrensen til 5000 kroner. Forbrukerrådet ber dessuten departementet trekke forslaget.

– Vi ble dessverre ikke kontaktet i forbindelse med høringen, men vi stiller oss bak Forbrukerrådets forslag om at endringen ikke bør gjennomføres, sier Ottemo til HandelsWatch.

Useriøse aktører

Hun fortsetter:

– Dette er et forslag som først og fremst rammer forbrukerne, som ikke vil ha noen innvirkning på praksisen hos våre medlemmer, men som gjør det vanskeligere å rette krav mot useriøse aktører. 

Ottemo forteller at i praksis vil endringen føre til at de som ikke har råd til å kjøpe dyrere produkter, mister retten til å klage.

Bakgrunnen for forslaget fra departementet er å redusere antall klager som sendes til Forbrukerklageutvalget, hvor ventetiden i dag er om lag to år. 

– Vi har forståelse for at det trengs grep for å få ned saksbehandlingstiden på to år, og mener en saksbehandlingsavgiften på tidkrevende saker eller et klagegebyr er en bedre vei å gå, og at dette må settes på et fornuftig nivå. Dette er praksis i andre klagenemder, sier Ottemo.

Forhandleren får kosten

Hun avslutter:

– Bransjen er uenige i at forhandleren bør ilegges kostnaden for gebyret i utgangspunktet, da dette ikke vil være med på å senke antall klager, snarere tvert imot. I stedet mener vi at gebyret bør tilfalle parten som ikke får medhold. Det vil gi begge parter et insentiv for å komme til en minnelig løsning.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også