Ottemo er kommunikasjonssjef i stiftelsen Elektronikkbransjen, som er en bransjeorganisasjon for hele verdikjeden – butikkene, produsentene, distributørene og verkstedene.
Hun er enig med Forbrukerrådet som advarer mot å heve klagegrensen til 5000 kroner. Forbrukerrådet ber dessuten departementet trekke forslaget.
– Vi ble dessverre ikke kontaktet i forbindelse med høringen, men vi stiller oss bak Forbrukerrådets forslag om at endringen ikke bør gjennomføres, sier Ottemo til HandelsWatch.
Useriøse aktører
Hun fortsetter:
– Dette er et forslag som først og fremst rammer forbrukerne, som ikke vil ha noen innvirkning på praksisen hos våre medlemmer, men som gjør det vanskeligere å rette krav mot useriøse aktører.
Ottemo forteller at i praksis vil endringen føre til at de som ikke har råd til å kjøpe dyrere produkter, mister retten til å klage.
Bakgrunnen for forslaget fra departementet er å redusere antall klager som sendes til Forbrukerklageutvalget, hvor ventetiden i dag er om lag to år.
– Vi har forståelse for at det trengs grep for å få ned saksbehandlingstiden på to år, og mener en saksbehandlingsavgiften på tidkrevende saker eller et klagegebyr er en bedre vei å gå, og at dette må settes på et fornuftig nivå. Dette er praksis i andre klagenemder, sier Ottemo.
Forhandleren får kosten
Hun avslutter:
– Bransjen er uenige i at forhandleren bør ilegges kostnaden for gebyret i utgangspunktet, da dette ikke vil være med på å senke antall klager, snarere tvert imot. I stedet mener vi at gebyret bør tilfalle parten som ikke får medhold. Det vil gi begge parter et insentiv for å komme til en minnelig løsning.