Kunder strømmer til billigkjeder som Gigaboks og Billy

Selskapene har økt trafikk i butikkene når forbrukerne er opptatt av pris.
KUNDER: Gigaboks åpnet nylig sin femte butikk. De er blant billigkjedene som merker økt tilstrømning av kunder. | Foto: Gigabox
KUNDER: Gigaboks åpnet nylig sin femte butikk. De er blant billigkjedene som merker økt tilstrømning av kunder. | Foto: Gigabox

– Vi merker bra trafikk om dagen og at kundene planlegger litt mer. De kjøper mer systematisk. De liker godt det storhandelskonseptet vårt, sier direktør i Gigaboks, Terje Systad til kanalen TV 2.

Butikkjeden spesialiserer seg på storhandel, og Systad tror folk bruker mer til på å planlegge og handler inn mye på en gang.

Også butikkjeden Billy merker vekst i kundegrunnlaget. 

– Folk bruker bare penger på det de absolutt trenger nå for tiden, så luksusvarer kommer litt lenger bak i køen. Vi har sett en jevn økning av kunder i hele år, sier Kristian Fjeld, butikksjef på Billy Sartor til kanalen.

Ifølge en undersøkelse fra organisasjonen Virke, er sju av ti kunder nå opptatt av pris når de handler.

Suksessen er også synlig for kjedenes vekst. HandelsWatch skrev tidligere at Gigaboks nå åpner sin femte butikk, og de har planer om flere butikker.

Medlemsorganisasjonen Virke har i en undersøkelse avdekket at folk er mye mer prisbevisste nå enn før. Sju av ti bekrefter at de handler mer på tilbud og kampanjer. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også