Farmasiet får kritikk etter deling av persondata med Facebook: – Ser at vi burde tatt et større ansvar

Farmasiet svarer at produktdeling med tredjeparter opphører.
Markedsdirektør i Farmasiet, Hanne Kjærnes. | Foto: Farmasiet
Markedsdirektør i Farmasiet, Hanne Kjærnes. | Foto: Farmasiet

Nettapoteket Farmasiet har delt markedsføringscookies til Facebook om hvilke produkter man ser på. 

Dette melder NRKs radioprogram Nyhetsmorgen mandag. Dette er trolig ulovlig, mener Forbrukerrådet, og sier at Farmasiet må slutte med praksisen.

– Jeg tror ingen ville likt at mange mennesker kikket deg over skuldra på et apotek. Det er i praksis det som skjer når Farmasiet sender så sensitiv helseinformasjon til blant annet Facebook, sier fagdirektør i Forbrukerrådet Finn Myrstad til NRK.

Stipendiat ved Senter for rettsinformatikk på UiO, Naomi Lindtvedt, sier også til NRK at forbruker ikke har vært bevisst nok på hva markedsføringscookies brukes til. 

– Her er det ikke gitt god nok informasjon, og det er ikke bedt om et faktisk, ettertrykkelig samtykke til å dele helseopplysninger, Lindtvedt

Farmasiet svarer og sier at det ikke er sendt informasjon om reseptbelagte produkter. Farmasiet mener også at de har vært innenfor loven ved å spørre om samtykke på nettsiden, men legger til at delingen av hvilke produkter forbrukeren har sett nå er blitt fjernet.

– Som et ansvarlig apotek, ser vi at vi burde tatt et større ansvar om deling av data, sier Hanne Kjærnes, markedsansvarlig av Farmasiet til NRK.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Photo: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også