Kondomeriet og Nytelse.no fortsetter veksten – eieren satser stort innenfor kategorien

Koronapandemien skapte flere vinnere i handelsbransjen, og med mye hjemmetid var det mange aktiviteter som økte i hyppighet. I Norge skøyt omsetningen for sexleketøy fart, og det ble mangel på varer.
Foto: Jon Olav Nesvold / NTB
Foto: Jon Olav Nesvold / NTB

Det skriver Finansavisen.

– Alle i vår bransje hadde ekstrem vekst. Det var nesten ikke mulig å oppdrive varer, sier daglig leder i Kondomeriet, Bente Helstad, til samme avis.

Helstad har, sammen med Merete Rosting Sarris, drevet Kondomeriet i flere tiår.

Fra 2020 til 2022 leverte selskapet 90 millioner kroner i overskudd. Da Kondomeriet ble solgt til nederlandske Eqom Group i 2021 ,ble selskapet priset til 250 millioner kroner.

Eqom Group satser stort innenfor kategorien til Kondomeriet, og eier i tillegg nettbutikken Nytelse.no. Selskapet, som ble startet av Geir Larsen i 2003, har hatt solid omsetningsvekst de siste årene.

Etter en trang start økte omsetningen mer og mer. I salgsåret 2021 passerte nettbutikken 100 millioner for første gang, og hadde et driftsresultat på 27 millioner kroner. Eqom Group betalte over 100 millioner kroner for alle aksjene.

Til tross for at pandemien er over, forteller Helstad i Kondomeriet at salget har holdt seg godt. I fjor landet omsetningen på litt over 200 millioner kroner, cirka det samme som i 2022.

Driftsresultatet har likevel falt fra fra 26 til 18 millioner kroner. Som de fleste andre har de erotiske butikkene fått merke det på lønnsomheten. Det er dyrere å handle inn varer, men vanskelig å sette opp prisene til kundene.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også