Kraftig økning i solgte kriseprodukter etter svensk advarsel om krig

Den bekymringsfulle tonen fra den svenske regjeringen merkes nå også i butikkene, som har hatt en kraftig økning i salget av kriseprodukter.
Mange svensker forbereder seg på eventuell krig, noe Clas Ohlson merker. | Foto: Clas Ohlson
Mange svensker forbereder seg på eventuell krig, noe Clas Ohlson merker. | Foto: Clas Ohlson

Etter at den svenske regjeringen oppfordret befolkningen i landet til å forberede seg på krig, gikk salgstallet på krisevarer opp over 1000 prosent på én dag i Sverige, melder svenske Expressen.

Clas Ohlson er en handelsaktør som har merket dette. Kjeden merker en åttedobling i salget av stormkjøkken, men det er nødradio som trumfer øverst.

– Salget av nødradioen vår økte med flere tusen prosent i går og ble vårt enkelt bestselgende produkt, sier Anders Wahl, kommunikasjonskommunikatør i Clas Ohlson til Expressen.

Kjell & Company har også sett en stor økning i kunder som ønsker å forberede seg på en eventuell krig, melder Expressen.

– De siste dagene har salget av for eksempel dynamoradioer blitt mer enn tidoblet sammenlignet med samme dager i forrige uke, sier kommunikasjonssjef Per Frykebrant.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også