Snusaktører i konflikt med Helsedirektoratet

Snushjem og Swedish Match påroper seg retten å være aktive på nett, uten at det skal bryte med reklameforbudet på tobakk.
Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix

Helsedirektoratet har reagert mot snusaktørene Snushjem og Swedish Match, melder E24. I motsatt ende føler motpartene seg utsatt for ulovlig sensur.

Ettersom all reklame på tobakk er ulovlig i Norge, men de to aktørene likevel sender ut nyhetsbrev, deler artikler og deltar på sosiale medier, dreier saken seg om hvor grensen for reklame går.

– De har nærmest lagt til grunn et absolutt forbud mot alle typer ytringer på egne plattformer, sier advokat Jan Magne Langseth om Helsedirektoratet til E24, som representerer Snushjem.

Helsedirektoratet har truet med dagmulkt, og mener i stedet at snusaktørene må holde seg til eksterne kanaler, slik som leserinnlegg i aviser, skriver også E24.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også