Sju leketøysbutikker felt for markedsføring av energidrikk rettet mot barn

Leketøysbutikker fra Ringo kjørte kampanjer på Tiktok for salg av drikken Prime. Markedsføring rettet mot barn, mener Matvarebransjens faglige utvalg. De har også felt en butikk fra Yes vi leker.
BRUDD: Lekebutikkene brøt retningslinjene for markedsføring av mat og drikke mot barn da de kjørte reklame for energidrikken Prime på Tiktok, mener Matvarebransjens Faglige Utvalg. | Foto: Carlos Osorio / NTB
BRUDD: Lekebutikkene brøt retningslinjene for markedsføring av mat og drikke mot barn da de kjørte reklame for energidrikken Prime på Tiktok, mener Matvarebransjens Faglige Utvalg. | Foto: Carlos Osorio / NTB

Sakene føyer seg inn i en trend der Matvarebransjens faglige utvalg (MFU) må ta stilling til leketøysforretningers markedsføring av usunne produkter overfor barn og ungdom, skriver de i sitt vedtak. MTU vurderer bransjen etter retningslinjer for markedsføring av visse typer mat og drikke rettet mot barn og unge.

Allerede abonnent?Logg inn her

Les hele artikkelen

Få tilgang i 14 dager gratis. Det krever ikke kredittkort, og det vil ikke gå over til et betalt abonnement etter endt prøveperiode.

Dette er inkludert i ditt prøveabonnement:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Motta våre daglige nyhetsbrev
  • Full tilgang i vår app
  • Må inneholde minst 8 tegn, og inkludere tre av: Store bokstaver, små bokstaver, tall, symboler
    Skal inneholde minst 2 tegn
    Skal inneholde minst 2 tegn

    Få ubegrenset tilgang til HandelsWatch for 1720 kr per kvartal

    Start abonnementet ditt her

    Få ubegrenset tilgang for deg og dine kolleger

    Start en gratis prøveperiode for bedriften i dag

    Del artikkel

    Meld deg på vårt nyhetsbrev

    Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

    Vilkår for nyhetsbrev

    Forsiden akkurat nå

    Foto: Berit Roald

    Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

    Les også