Holzweiler og ByTiMo bidro til milliardinntekt for norsk mote

Norsk design gjør 20 norske moteselskap til milliard-vinnere her hjemme og internasjonalt. 
NORSK MOTE: Holzweiler er et av de mye omsatte motemerkene fra Norge, både her hjemme og internasjonalt. Her fra en motevisning i på Museum of Contemporary Art i Oslo for noen år siden. Flere av genserne hadde motiv fra maleren Edvard Munch. | Foto: Lise Åserud / NTB
NORSK MOTE: Holzweiler er et av de mye omsatte motemerkene fra Norge, både her hjemme og internasjonalt. Her fra en motevisning i på Museum of Contemporary Art i Oslo for noen år siden. Flere av genserne hadde motiv fra maleren Edvard Munch. | Foto: Lise Åserud / NTB

Norske Holzweiler hadde kongelig besøk da de viste sin nye motekolleksjon i London i Storbritannia nylig. Prinsesse Märta Louise og datteren Leah Isadora Behn fulgte visningen, ifølge Minmote.no.

Selskapet er på topplisten av 20 norske moteselskap som selger bra, også utenfor Norges grenser. 20 norske motemerker fikk i fjor en samlet omsetning på litt over en milliard kroner, og kunne notere seg for et resultat før skatt på 122 millioner kroner, skriver Finansavisen.

290 millioner kroner omsatte selskapet Holzweiler i fjor, men eierne satt igjen med et underskudd på 10,5 millioner kroner. Eierne av ByTiMo fikk derimot et resultat med motsatt fortegn, de satt igjen med 21 millioner kroner etter å ha omsatt for 120 millioner kroner i det norske selskapet, 134 millioner globalt.

– Vi kan ikke vokse så mye mer her i Norge, så det er i utlandet vi skal bygge videre, sier hovedeier og daglig leder Tine Mollatt, som har drevet butikken sammen med datteren Elisa siden 2004.

Klærne fra ByTiMo selges i 250 butikker verden rundt. 

Molatt sier hun har ett mål for 2023- å opprettholde inntekten fra året før. Årsaken er blant annet økte kostnader. Selskapet satser også på andre varer for å øke inntekten, som interiør og tekstil.

Selskapet Tom Wood omsatte for nest mest i 2022, i 2022, med et resultat før skatt på 42,8 millioner. Blant de mest omsatte motemerkene er også Ella&Il, Camilla Pihl og Riccovero.



Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også