Fjong skifter skifter navn for å utvide internasjonalt

Den norske klesleietjenesten Fjong bytter navn til Vibrent og satser på nye målgrupper.
NYTT: Fjong bytter navn til Vibrent og satser på nye målgrupper, ifølge Sophie Wiik (medgründer og CEO), Kristin Vaag (landssjef Norge) og Sigrun Syverud (medgründer) | Foto: Fjong / Vibrent
NYTT: Fjong bytter navn til Vibrent og satser på nye målgrupper, ifølge Sophie Wiik (medgründer og CEO), Kristin Vaag (landssjef Norge) og Sigrun Syverud (medgründer) | Foto: Fjong / Vibrent

Det strategiske navnebyttet markerer selskapet sitt ambisiøse mål om å utvide sitt tjenestetilbud til en bredere kundegruppe og internasjonale markeder, skriver Fjong i en pressmelding. De skal nå hete Vibrent. 

I Norge betyr fjong å være fin, men på svensk betyr ordet «ereksjon». Dermed var det gamle navnet uheldig.

– Vi lanserte Fjong i Danmark i 2021, og tilbakemelding fra danskene har vært at de ikke helt forstår navnet. Vi planla også å lansere i Sverige tidligere i år, men det viser seg at ordet “fjong” betyr noe ganske annet på svensk. Appen vår ble faktisk sensurert i app-store med det navnet, så da ble det klart at noe måtte gjøres, sier med-gründer og CEO i Fjong, Sophie Wiik, i en pressemelding.

Vibrent er satt sammen av de engelske ordene rent, som betyr leie, og vibrant, som kan bety levende eller vibrerende. Det brukes for å beskrive noens personlighet eller utstråling i positiv forstand, ifølge Fjong.

Uten varelager

Fjong, nå Vibrent, har markert seg som en aktør for klesleie både i Norge og Danmark. Fjong inngår partnerskap med bedrifter som har usolgte overskuddsvarer fremfor å kjøpe inn eget varelager. 

Bedriften baserer seg på en teknologiplattform for utleie, som de nå tenker å lansere videre i Europa.

Tilbakemeldinger fra internasjonale interessenter, har pekt på at navnet FJONG ikke umiddelbart kommuniserer selskapets natur og at det kan komme til å begrense interessen i nye markeder, skriver de i pressemeldingen.

Satser på flere

Fjong har til nå til tilbudt utleie av klær for kvinner. Nå utvider de satsingen på flere målgrupper.

– Vi får mange henvendelser om vi tilbyr leie av herre- og barneklær, og vi har lenge sett for oss at det vil være naturlig å utvide tilbudet vårt med dette, sier Kristin Vaag, landsjef for Norge.

Selskapet sier at de med navnebytte og utvidelse internasjonalt, er godt rustet for å bli en sentral aktør i en sirkulær klesindustri globalt.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Foto: Berit Roald

Forbrukertillit holdt seg stabil i juni

Les også