Fjong skifter skifter navn for å utvide internasjonalt
Det strategiske navnebyttet markerer selskapet sitt ambisiøse mål om å utvide sitt tjenestetilbud til en bredere kundegruppe og internasjonale markeder, skriver Fjong i en pressmelding. De skal nå hete Vibrent.
I Norge betyr fjong å være fin, men på svensk betyr ordet «ereksjon». Dermed var det gamle navnet uheldig.
– Vi lanserte Fjong i Danmark i 2021, og tilbakemelding fra danskene har vært at de ikke helt forstår navnet. Vi planla også å lansere i Sverige tidligere i år, men det viser seg at ordet “fjong” betyr noe ganske annet på svensk. Appen vår ble faktisk sensurert i app-store med det navnet, så da ble det klart at noe måtte gjøres, sier med-gründer og CEO i Fjong, Sophie Wiik, i en pressemelding.
Vibrent er satt sammen av de engelske ordene rent, som betyr leie, og vibrant, som kan bety levende eller vibrerende. Det brukes for å beskrive noens personlighet eller utstråling i positiv forstand, ifølge Fjong.
Uten varelager
Fjong, nå Vibrent, har markert seg som en aktør for klesleie både i Norge og Danmark. Fjong inngår partnerskap med bedrifter som har usolgte overskuddsvarer fremfor å kjøpe inn eget varelager.
Bedriften baserer seg på en teknologiplattform for utleie, som de nå tenker å lansere videre i Europa.
Tilbakemeldinger fra internasjonale interessenter, har pekt på at navnet FJONG ikke umiddelbart kommuniserer selskapets natur og at det kan komme til å begrense interessen i nye markeder, skriver de i pressemeldingen.
Satser på flere
Fjong har til nå til tilbudt utleie av klær for kvinner. Nå utvider de satsingen på flere målgrupper.
– Vi får mange henvendelser om vi tilbyr leie av herre- og barneklær, og vi har lenge sett for oss at det vil være naturlig å utvide tilbudet vårt med dette, sier Kristin Vaag, landsjef for Norge.
Selskapet sier at de med navnebytte og utvidelse internasjonalt, er godt rustet for å bli en sentral aktør i en sirkulær klesindustri globalt.